Hulpverleners moeten het communicatiesysteem C2000 alleen gebruiken als het echt nodig is. Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken woensdag gemeld. Hulpverleners krijgen opnieuw te horen hoe ze het beste gebruik kunnen maken van C2000.
Inspectie Openbare Orde en Veiligheid
C2000 werkte niet goed na het ongeval met het toestel van Turkish Airlines bij Schiphol. Dat is gebleken uit onderzoek van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid. Negen inzittenden zijn om het leven gekomen. Soms moesten hulpverleners met hun mobiele telefoon bellen, in andere gevallen moesten ambulancemedewerkers zelf beslissen naar welk ziekenhuis ze slachtoffers moesten brengen.
Beperkte capaciteit zendmast
C2000 deed het niet goed doordat de zendmast in het gebied slechts capaciteit had voor elf gespreksgroepen. De vele instanties die bij de hulpverlening betrokken waren, hadden echter veel meer groepen nodig waar ze gesprekken konden houden. De hulpverleners krijgen nu ook te horen hoe ze het beste met de indeling in groepen om kunnen gaan.
Belangrijkste berichten via C2000
Hulpverleners gebruikten de mobilofoon te pas en te onpas. Dat hadden ze eigenlijk alleen voor de belangrijkste berichten mogen doen. Ook daar worden ze nu nog een keer op gewezen. Binnenlandse Zaken bekijkt eveneens hoe C2000 op technisch vlak kan worden verbeterd. (ANP)