Journalisten prikken te weinig door campagnes van medicijnfabrikanten heen en werken zo (onbedoeld) aan de praktijken mee. De fabrikanten spannen de media voor hun karretje om zoveel mogelijk pillen te verkopen. Dit stelt de redactie van het televisieprogramma TROS Radar maandag.
Verborgen reclame
Farmaceuten mogen geen reclame maken voor geneesmiddelen die alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn. Daarom lanceren zij regelmatig campagnes die gericht zijn op de medische kwaal zelf, bijvoorbeeld erectieproblemen, schimmelnagels en maagzuur. In deze campagnes zit vaak een boodschap verstopt om naar de huisarts te gaan, die vervolgens medicijnen kan voorschrijven om de klachten tegen te gaan.
Uitzending TROS Radar maandag
De redactie van TROS Radar heeft zelf een campagne verzonnen over winderigheid om aan te tonen hoe gemakkelijk de media persberichten overnemen. Tros Radar zegt in haar uitzending van maandagavond te laten zien hoe medicijnfabrikanten de media manipuleren. In de verzonnen campagne zat een onderzoek dat daadwerkelijk is uitgevoerd door onderzoeksbureau TNS NIPO. Het concludeerde dat één op de vier Nederlanders last had van winderigheid. Veel media, waaronder het ANP, namen de conclusies over.
Nefarma weerspreekt TROS Radar
De vereniging innovatieve geneesmiddelen Nederland, Nefarma, bestrijdt dat medicijnfabrikanten media voor hun karretje spannen om zo veel mogelijk pillen te verkopen. “We mogen geen reclame maken. Maar we mogen wel informatie geven. En dat doen wij dan ook, bijvoorbeeld op internet. Het is schier onmogelijk om dingen te doen die niet mogen, gezien de richtlijnen en het toezicht. Maar het mag toch niet zo zijn dat we niet trots mogen zijn op de middelen die we maken?”, aldus Nefarma-directeur Michel Dutrée maandag.
‘Patiënt mondig genoeg’
“Patiënten zijn mondig genoeg om informatie op waarde te oordelen”, vindt Dutrée. “Stel nou, we verbieden alle informatie van de farmaceutische industrie. Dan krijgen we Koreaanse toestanden! Dan moeten websites afgesloten worden. De arts leidt de patiënt door het hof van informatie over kwalen en aandoeningen die bijvoorbeeld op websites als Google te vinden is. Wij werken van harte mee aan alle vormen van informatie.” (ANP)