De advertentie waarin GGZ Nederland beweert dat driekwart van de patiënten binnen een jaar geneest, is misleidend en oneerlijk. GGZ Nederland mag de advertentie niet meer gebruiken van de Reclame Code Commissie. Dat meldt Psy.
Campagne 1opde4
De campagne 1opde4 is op 15 september van start gegaan. In een paginagrote advertentie in een aantal landelijke dagbladen stelt GGZ Nederland dat driekwart van de patiënten binnen een jaar geneest dankzij ‘de grote inzet van onze professionals’. Reden voor het Nederlands Comité voor de Rechten van de Mens (NCRM), een satellietorganisatie van de Scientology Kerk, om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie.
Bewering hard maken
GGZ Nederland heeft volgens de Reclame Code Commissie niet aannemelijk gemaakt dat de bewering in de advertentie juist is. In een voorlopige uitspraak stelt de commissie dat de advertentie misleidend en oneerlijk is. Dit omdat de gemiddelde consument op basis van de advertentie kan besluiten een behandeling te ondergaan, maar dat besluit misschien niet had genomen zonder de advertentie. Dat schrijft Psy.
Vervolgstappen
GGZ Nederland kan tot en met 2 december in beroep gaan. De organisatie heeft hierover nog geen besluit genomen. NCRM overweegt nog een rectificatie te eisen, maar wacht hiervoor de definitieve uitspraak van de Reclame Code Commissie af.
>> Skipr weekly <<
Elke zondagochtend om 8:00 uur het laatste nieuws in het weekoverzicht ontvangen? Registreer u voor de Skipr weekly.