Farmaceutische bedrijven leven de regels voor het geven van cadeaus ‘over het algemeen’ na bij nascholingsbijeenkomsten voor huisartsen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) toetste of de bedrijven artsen wellicht beloonden in de hoop dat zij hun medicijnen vaker voor zouden schrijven. Het IGZ-rapport verscheen dinsdag.
Bevindingen IGZ
De IGZ bezocht in de periode april tot en met juni 2009 onaangekondigd twaalf door nascholingsbijeenkomsten die door de farmaceutische industrie waren georganiseerd en betaald. De enige kritiek die de inspectie heeft, is dat vertegenwoordigers van de farmaceutische bedrijven tijdens de nascholing niet altijd duidelijk herkenbaar zijn. Dit kan opgelost worden door het dragen van een badge. Daarnaast moet er volgens de IGZ een duidelijke dienstverleningsovereenkomst zijn tussen het organiserende bedrijf en de arts die optreedt als spreker.
proep melden overtredingen
De IGZ roept artsen op om overtredingen van reclameregels bij nascholingen te melden. Hiermee wil de inspectie nagaan of de onderzoeksresultaten in haar steekproef representatief zijn voor alle nascholingsbijeenkomsten.
>> Skipr daily <<
Skipr daily brengt u elke ochtend voor 8:00 uur een overzicht van het meest actuele nieuws. Abonneer u gratis op deze dagelijkse e-mailnieuwsbrief. U kunt de Skipr daily personaliseren door zelf de voor u interessante rubrieken te kiezen.