Voor het eerst sinds jaren neemt de mobiliteit op de zorgverzekeringsmarkt toe, namelijk tot vier procent dit jaar. Bijna 650.000 verzekerden stapten over naar een andere zorgverzekeraar, hoofdzakelijk vanwege de prijs. Dit blijkt uit het jaarlijkse mobiliteitsonderzoek van BS Health Consultancy.
Vergelijkingssites
Ondersteund door diverse vergelijkingssites switchten consumenten vooral om de prijs naar goedkopere internetlabels of naar een zorgverzekering met premiekorting via een collectiviteit. Verschillende zorgverzekeraars danken hun groei voor een groot deel aan de populariteit van hun internetpolissen. Het aantal individueel verzekerden bij de relatief goedkopere internetzorgpolissen is dit jaar met meer dan 20 procent gestegen tot ruim 400.000 verzekerden.
Internet en intermediairs
Van alle nieuwe verzekerden is dit jaar bijna veertig procent overgestapt via een intermediair. Vorig jaar was dit nog een derde. Het aantal nieuwe verzekerden direct via internet groeide van 33 procent in 2009 naar 43 procent dit jaar.
Verhouding premie en dekking
BS Health Consultancy verwacht dat de verhouding tussen de verzekeringspremie en de dekking voor verzekerden cruciaal blijft door de toename van transparantie op internet. Zorginkoop is daarom een kritische succesfactor voor de zorgverzekeraars. Het onderzoeksbureau verwacht verder dat zorgverzekeraars via marketingcampagnes hun regierol verder opeisen.
Media-uitgaven
Opvallend is dat zorgverzekeraars internet relatief weinig gebruiken als reclamemedium. Slechts twee procent van de totale media-uitgaven, circa 38 miljoen euro, werden in het afgelopen commerciële seizoen aan reclame op internet besteed. Veruit de meeste media-uitgaven werden besteed aan televisie (56 procent), gevolgd door radio (22 procent) en dagbladen (11 procent). Het totale budget aan reclamebestedingen in het commerciële seizoen 2009/2010 bleef vrijwel gelijk aan vorig jaar.