Branchevereniging ActiZ is samen met BTN algemene leveringsvoorwaarden overeengekomen met de patiëntenorganisaties. Het is voor het eerst dat een sector binnen de zorg op deze manier duidelijkheid geeft over eigen product.
Reële verwachtingen
“Het is belangrijk dat de tweezijdige leveringsvoorwaarden er zijn, omdat deze duidelijkheid creëren voor consumenten en ondernemers over de wederzijdse verwachtingen”, aldus algemeen directeur Bart Combée van de Consumentenbond. “Bij reële verwachtingen ten aanzien van diensten en producten zijn de kansen op conflicten kleiner. En als er toch een conflict is, is het makkelijker om dit op te lossen want de partijen kunnen voor een bindende uitspraak naar de geschillencommissie stappen.”
In de voorwaarden staat ondermeer wie verantwoordelijk is voor de zorg van de cliënt, wie de patiënt kan aanspreken en wat de huisregels van het verpleeg-, verzorgingshuis of thuiszorg zijn. Ook staan de procedures rond de indicatiestelling beschreven. Met de leveringsvoorwaarden weten cliënten en zorgaanbieders wat ze aan elkaar hebben en waar ze elkaar aan kunnen houden. Volgens Combée zijn dergelijke afspraken juist in de zorg van cruciaal belang. “Het verschil tussen de zorgsector en andere sectoren is de afhankelijkheidsrelatie tussen de cliënt en de zorgaanbieder”, aldus Combée. “Dat is anders dan wanneer je bijvoorbeeld een televisie koopt. In de zorg is het waarborgen van de kwaliteit van dienstverlening extra belangrijk; hier gaat het om de kwaliteit van leven. Een miskoop gaat dan verder dan het verlies van geld, het kan je leven beïnvloeden.”
Eis
Volgens ActiZ-directeur Aad Koster laat de sector met de erkenning van algemene leveringsvoorwaarden tevens zien dat ze in staat is tot zelfregulering. De tweezijdige algemene leveringsvoorwaarden zijn een lidmaatschapseis voor zowel ActiZ als Branchebelang Thuiszorg Nederland (BTN). Ook de zorgkantoren hebben het hanteren van de algemene tweezijdige leveringsvoorwaarden als voorwaarde voor zorginkoop gesteld.