Het verloop van het operatieve proces in ziekenhuizen zou naar analogie met de luchtvaart moeten worden vastgelegd in een black box. Dat betogen veiligheidsdeskundigen Fred Bleeker en Dirk de Korne in dagblad Trouw.
Onderzoeksraad
Bleeker en De Korne, respectievelijk gezondheidswetenschapper bij de Erasmus Universiteit en veiligheidsadviseur van QST Safe Skies, reageren met hun ingezonden stuk op het recente onderzoek van de Onderzoeksraad voor de veiligheid naar het ongeluk met een vliegtuig van Turkish Airlines.
Tien Boeings
Bleeker en De Korne verbazen zich over de overvloedige aandacht voor dit relatief kleine ongeval, terwijl in de gezondheidszorg jaarlijks een veelvoud van de negen dodelijke slachtoffers overlijdt. “In de Nederlandse ziekenhuizen overlijden jaarlijks 1735 mensen onnodig vanwege voorkombare fouten, blijkt uit onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel)”, aldus Bleeker en De Korne. “Dat zijn tien Boeings 737 waarbij alle inzittenden omkomen! Daarnaast lopen 30 duizend patiënten schade op die te voorkomen was geweest. Het veiligheidsprobleem in de gezondheidszorg is echter vele malen groter is dan in de huidige luchtvaart.”
Risicomanagement
Om de risico’s van menselijk falen in de zorg terug te dringen pleiten Bleeker en De Korne voor risicomanagement naar voorbeeld van luchtvaart. Een onderdeel hiervan zou de invoering van een black box in de operatiekamer kunnen zijn. “Waar is de ’black box’ na een ongeval in de zorg?”, vragen Bleeker en De Korne zich af. “Is de operatiekamer in het ziekenhuis klaar voor het vastleggen van de operatie om te zien of veiligheidsprocedures worden uitgevoerd, op welke manier de teamleden onderling communiceren en in hoeverre de afgesproken checks worden uitgevoerd? Het helpt de luchtvaart bij het verhogen van de veiligheid en bevordert ook de patiëntveiligheid in de zorg.”