Het signaleren van risico’s bij cliënten is structureel onderdeel geworden van het kwaliteitskader verantwoorde zorg VVT, waarvan een nieuwe versie in april verscheen. Dat laat branchevereniging ActiZ via de website weten.
Preventie
Naast ruimere aandacht voor preventief handelen zijn ook de vragenlijsten verkort waarmee cliënten hun ervaringen met de zorg aangeven. Met deze stappen is het kader verder verbeterd als instrument om kwaliteit van zorg te meten en verbeteringen in de zorg te stimuleren, denkt ActiZ.
Meer veiligheid
Als voorbeeld van preventief handelen noemt ActiZ depressie. Zorgorganisaties kunnen bij signalen het gesprek aangaan met de cliënt, adviseren om met de huisarts hierover te praten, zelf maatregelen nemen of wijzen op andere mogelijkheden. De risicosignalering levert zo een belangrijke bijdrage aan meer veiligheid in de zorg.
Kwaliteit van leven
In het nieuwe kader is ook beschreven wat onder kwaliteit van leven verstaan wordt. Zelfstandigheid en keuzevrijheid zijn daarbij sleutelwoorden. Cliënten willen zoveel mogelijk hun leven voortzetten. Dingen doen die voor hen belangrijk zijn op een manier die zij gewend zijn. In het kwaliteitskader staat wat dat betekent voor de levensdomeinen lichamelijk welbevinden en gezondheid, woon- en leefsituatie, participatie en mentaal welbevinden. Ook is beschreven hoe zorgverleners en zorgorganisaties daar een bijdrage aan kunnen leveren.
Verbetering
Inmiddels staan vrijwel alle zorgorganisaties aangesloten bij ActiZ en BTN met hun kwaliteitsgegevens op www.kiesBeter.nl. Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de zorgorganisaties en cliëntenraden aangeeft dat verbeteringen zijn ingezet naar aanleiding van de metingen.