Zorgverzekeraar VGZ biedt patiënten de gelegenheid om zorginstellingen te vergelijken op basis van kwaliteitsgegevens. Naast informatie over medische kwaliteit en wachttijden komt de patiënt ook te weten welke ziekenhuizen ‘aandacht voor de patiënt’ hebben.
Bepalend
Volgens VGZ blijkt uit diverse onderzoeken dat de mate van aandacht die een arts of specialist heeft voor patiënt, in grote mate bepalend is voor de ervaren kwaliteit. Daarbij gaat het om vragen als: “Leggen de artsen dingen op een begrijpelijke manier uit?”, “Nemen de artsen genoeg tijd voor de patiënt?”, “Is er ruimte voor het stellen van vragen?”en “Voelt de patiënt zich serieus genomen?”. Via de website Vergelijk en Kies geeft VGZ inzicht in deze vragen.
CQ-index
De basis van de site is de zogeheten CQ-index, de Customer Quality Index. Dit is een gestandaardiseerde systematiek voor het meten, rapporteren en analyseren van klantervaringen in de zorg, ontwikkeld door de Stichting Miletus. Met vergelijkingstool Vergelijk & Kies biedt VGZ de gelegenheid de kwaliteit van ruim 400 ziekenhuizen en klinieken en 90 ggz-instellingen te vergelijken op diverse punten. Daarmee krijgen patiënten de mogelijkheid hun keuze voor een zorgaanbieder te maken op basis van kwaliteit. De applicatie is ontwikkeld door MediQuest, een onafhankelijke organisatie die is gespecialiseerd in het vergelijken van gegevens in de gezondheidszorg.
Kwaliteitsverschil
Ook bij de inkoop van zorg speelt de kwaliteit van de zorgprofessionals en zorginstellingen een belangrijke rol, en dat zal naar verwachting van VGZ in de toekomst zeker nog toenemen. Met de benchmark wil VGZ bijdragen aan de verhoging van de kwaliteit van de Nederlandse gezondheidszorg. Onlangs bleek uit onderzoek van het RIVM dat hierin nog grote kwaliteitsverschillen bestaan.