Artsen moeten hun excuses kunnen aanbieden voor fouten zonder dat ze daarvoor financieel aansprakelijk kunnen worden gesteld. Erkenning van de fout betekent dus niet automatische erkenning van aansprakelijkheid. Dat bepleiten patiëntenorganisaties, artsenfederatie KNMG en zorgverzekeraars in de Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid (GOMA), aldus de lokale krant PZC.
Gedragscode
De organisaties overhandigen de gedragscode woensdag aan demissionair minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie. De GOMA heeft als doel openheid te verschaffen na een medisch incident en een betere afwikkeling van de medische aansprakelijkheid mogelijk te maken. De code moet voor het eind van 2010 door alle zorgverleners gebruikt worden. De organisaties hopen met de gedragscode de ‘doofpotcultuur’ rondom medische missers te doorbreken.
Volgens een woordvoerster van de organisaties zijn veel patiënten niet eens uit op ellenlange schadeprocedures, maar willen ze simpelweg met menselijkheid worden behandeld nadat er iets fout is gegaan bij de behandeling.
Aansprakelijkheid
Zorgverleners mogen weliswaar hun fouten toegeven, maar zij mogen zich volgens de code niet uitlaten over eventuele aansprakelijkheid, weet PZC. De Letselschade Raad ziet toe op de uitvoering van de code.
Klachten over zorg
Er zijn veel klachten over de manier waarop ziekenhuizen, artsen en verzekeraars omgaan met ontevreden patiënten die menen dat er een fout is gemaakt. Vaak kregen patiënten bijvoorbeeld geen inzicht in medische rapporten, werden procedures onnodig lang opgerekt en probeerden betrokkenen rookgordijnen op te trekken zodat de patiënt het overzicht kwijt raakte. Rapporten van onder meer de Ombudsman en de patiëntenorganisatie NPCF bevestigden die klachten.
De partijen die betrokken zijn bij de afhandeling van klachten hebben nu in de gedragscode afgesproken dat patiënten altijd het volledige dossier mogen inzien. Ook moeten alle betrokken partijen weten in welke fase van afwikkeling de klacht is. Daarbij moeten alle partijen bereid zijn zo snel als mogelijk is met elkaar rond de tafel te gaan zitten om over de klacht te praten. (ANP & PZC)
>> Skipr op Twitter <<
Twitteren over Skipr en de zorg?
Gebruik #Skipr en volg Skipr op Twitter.