Zorginstellingen, verzekeraars en overheid gaan compleet voorbij aan de rol van de zorgconsument bij de ontwikkeling van een toekomstbestendige zorgverlening. Dat stelt Bart Götte, directeur bij research- en consultancybureau MarketResponse.
Gezondheidsbehoefte
Uit onderzoek van MarketResponse onder duizend respondenten blijkt dat consumenten vooral een gezondheidsbehoefte hebben en minder een zorgbehoefte. Bijna zeventig procent van de respondenten wil een preventieve bodyscan ondergaan. Niet alleen vanwege gezondheidsrisico’s, maar ook uit nieuwsgierigheid. Volgens Götte hebben zorginstellingen en overheden echter een blinde vlek voor deze behoefte.
Voorwaarde voor marktwerking
“De zorgsector kan enorm profiteren van deze toegenomen onderzoeksdrift van zorgconsumenten. Deze zelfverzamelde data zijn een goudmijn voor nieuwe epidemielogische inzichten over diverse aandoeningen en dragen bij aan het verbeteren van het geneesproces”, meent Götte. Het is wat hem betreft daarom tijd om gehoor te geven aan de wens van de consument. De informatiebehoefte is een voorwaarde om de dynamiek van marktwerking op gang te brengen, stelt Götte.
>> Skipr community <<
In de Skipr community ‘Participatie & Gezondheid’ kunt u met uw LinkedIn profiel discussies voeren, stellingen poneren en presentaties en bestanden delen over de thema’s ‘De klant centraal’ en ‘Participatie in de eerste lijn’. Meld u aan bij de community ‘Participatie en Gezondheid’.