De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) onderzoekt dit najaar de bereikbaarheid van huisartspraktijken. Alle praktijken in Nederland kunnen een telefoontje verwachten, waarmee wordt getest of patiënten bij spoedgevallen binnen de gestelde norm van dertig seconden een medisch deskundig persoon aan de lijn krijgen. Dat heeft de IGZ vrijdag bekend gemaakt.
Spoedoproepen
De inspectie en de koepel van patiëntenorganisaties NPCF hielden twee jaar geleden al een steekproef. Daaruit bleek dat het bij ruim een derde van de praktijken te lang duurde voordat spoedeisende telefoontjes werden beantwoord. Een op de vijf telefoontjes kwam niet verder dan het antwoordapparaat. Demissionair minister Ab Klink van VWS en de Tweede Kamer drongen toen aan op snelle verbetering van de bereikbaarheid. Het nieuwe onderzoek moet uitwijzen of huisartsen daar werk van hebben gemaakt.
Bereikbaarheid testen
Behalve de bereikbaarheid in noodgevallen, meet de inspectie ook de bereikbaarheid van huisartsen voor niet-spoedeisende oproepen, bijvoorbeeld voor het maken van afspraken. Daarvoor wordt een steekproef gehouden onder duizend praktijken. Twee jaar geleden duurde het in veertig procent van de gevallen langer dan tien minuten voor er iemand aan de telefoon kwam, terwijl de inspectie bij normale oproepen een norm van twee minuten hanteert.
Verbeterplannen
Praktijken die niet aan de normen voldoen, krijgen van de inspectie opdracht orde op zaken te stellen. Hoe zij dat doen, is volgens een woordvoerster van de IGZ hun eigen verantwoordelijkheid. Wel moeten zij hun verbeterplannen aan de inspectie voorleggen. Die houdt vervolgens in de gaten of zij voldoende voortgang boeken.
Knelpunten herkennen en oplossen
De Landelijke Huisartsenvereniging zegt de afgelopen twee jaar veel werk te hebben gemaakt van verbetering van de bereikbaarheid. De branchevereniging biedt onder meer een cursus aan die huisartsen helpt om knelpunten te herkennen en op te lossen. (ANP)
>> Skipr community <<
In de Skipr community ‘Participatie & Gezondheid’ kunt u met uw LinkedIn profiel discussies voeren, stellingen poneren en presentaties en bestanden delen over de thema’s ‘De klant centraal’ en ‘Participatie in de eerste lijn’. Meld u aan bij de community ‘Participatie en Gezondheid’.