Het ministerie van VWS heeft in 2009 ruim twee keer zoveel schriftelijke klachten ontvangen over zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s) in de zorg in vergelijking tot 2008. In totaal heeft VWS 197 klachten ontvangen waarvan er 133 gegrond of deels gegrond zijn verklaard.
Toename klachten
Vooral het aantal klachten over het Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg (CIBG), het College Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn flink toegenomen. Van de 78 klachten over het CIBG zijn er 66 gegrond verklaard. Datzelfde geldt voor 42 van de 52 klachten over het CBG. Van de 28 klachten over het RIVM zijn echter 23 klachten ongegrond verklaard.
Stijgende lijn
De klachten gaan veelal over procedurele en zorgvuldigheidsgebreken, het uitblijven van reactie en de bejegening. Het aantal klachten vertoont de laatste jaren een stijgende lijn. In 2008 waren er 92 klachten, in 2007 zo’n 41 en in 2006 waren er 45 klachten. In 2003 waren er eveneens veel klachten: 193. Het jaar daarop daalde het aantal klachten naar 38 en schoot vervolgens in 2005 weer omhoog naar 76.
VWS laat weten dat de werkwijze rond de afhandeling van klachten niet is aangepast naar aanleiding van klachten.
ZBO’s
Het totale aantal klachten van 197 is een opsomming van de klachten die in 2009 zijn binnen gekomen bij het CIBG, CBG, Inspectie voor de Gezondheidszorg, Markt en Consument, Publieke Gezondheid, RIVM, Voorlichting en Communicatie, Wetgeving en Juridische Zaken en Personele klachten.
<>
Volg Skipr ook op Twitter.
En meld u aan voor de groep Skipr op LinkedIn.