De ggz maakt nog onvoldoende gebruik van serious games. De sector loopt achter op bijvoorbeeld de somatische- en ouderenzorg. Dat stelt Wouter Wolters, adviseur nieuwe media en hulpverlening van de stichting E-hulp.nl op Psy.nl.
Serieuze doeleinden
Volgens Wolters zijn serious games, (computer-) spelletjes met serieuze doeleinden, geschikt voor het spelenderwijs overbrengen van informatie en het bijbrengen van kennis en vaardigheden. In de somatische- en ouderenzorg worden serious games ingezet voor educatie en training, preventie, zelfmanagement en therapie.
Spelenderwijs leren
Wolters beschouwt het achterblijven van de ggz als een gemiste kans. Juist in die sector kunnen moeilijke en ingewikkelde onderwerpen spelenderwijs beter uitgelegd worden, stelt hij op Psy.nl.
Vooroordelen
De ggz loopt achter vanwege vooroordelen, verwacht Wolters. Serious games zijn niet alleen voor kinderen en dienen niet enkel ter vermaak. Daarnaast is de inzet niet per definitie duur. Wolters: “Natuurlijk kan je een spel erg duur maken. Maar je kunt ook bestaande games aanpassen. En je kunt ze online aanbieden waardoor ze voor de meeste mensen bereikbaar zijn. Stel dat het in de toekomst mogelijk wordt om een bepaalde game in te zetten als online therapie, daar kun je juist heel veel kosten mee besparen.”
<>
Volg Skipr ook op Twitter.
En meld u aan voor de groep Skipr op LinkedIn.