Huisartsen weerspreken de aantijgingen van zorgverzekeraar Agis en de brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland. Zij stelde onlangs dat huisartsen het afgelopen half jaar opvallend meer, zo’n dertig procent, telefonische consulten in rekening hebben gebracht dan in dezelfde periode van 2009.
‘Ongefundeerd wantrouwen’
Medisch Contact meldt dat op haar website en die van Huisarts Vandaag reacties binnenstromen “variërend van instemmend tot furieus”. Ongefundeerd wantrouwen is schadelijk voor de zorg, schrijft een huisarts. “De suggestie wordt gewekt dat huisartsen er maar ‘op los declareren’, net als de specialisten die als graaiers worden neergezet.”
‘Geen dubbele declaraties’
Een ander meent dat er helemaal geen sprake is van misstanden: “Een telefonisch consult resulteert nogal eens in een recept”, aldus huisarts Stockmann uit Pijnacker. “Aangezien je niet dubbel kunt declareren, werden altijd al een heleboel telefonische consulten in de herhaalrecepten verstopt. Deze komen nu tevoorschijn.” En een ander zegt: “Als een patiënt doelbewust de receptlijn passeert en opbelt voor een herhaalrecept, doet hij dat voor een vraag, die op andere wijze niet kan worden beantwoord. Dat is dus zeer duidelijk een telefonisch consult.”
Zorgverzekeraars in actie
Meerdere zorgverzekeraars zijn inmiddels in actie gekomen, blijkt uit de reacties van huisartsen. Zo heeft DSW een brief verstuurd binnenkort eens op de praktijk te komen kijken hoe de telefonische contacten en de recepten zijn georganiseerd. En Achmea stuurt huisartsen brieven met een verzoek om opheldering over gestegen aantallen telefonische consulten.