De arbeidsvoorwaarden moeten worden verbeterd om jongeren te interesseren voor een baan in de zorg. Werkdruk, salaris en gebrek aan opleidings- en doorgroeimogelijkheden maken de sector onaantrekkelijk voor jongeren, blijkt uit de Abvakabo FNV Zorgbarometer.
Arbeidsvoorwaarden
De arbeidsvoorwaarden moeten worden verbeterd om jongeren te interesseren voor een baan in de zorg. Dat stelt 94 procent van de ruim 1600 werknemers die deelnamen aan de Abvakabo FNV Zorgbarometer. Werkdruk, salaris en gebrek aan opleidings- en doorgroeimogelijkheden maken de sector onaantrekkelijk voor jongeren, blijkt uit dit onderzoek.
Werkdruk en bureaucratie
Van alle respondenten vindt 91 procent de werkdruk hoog, 83 procent vindt dat de zorg wordt gedomineerd door bureaucratie en slechts 7 procent vindt dat de zorg goed betaalt. Toenemende personeelstekorten in combinatie met de groeiende druk op de zorg zijn heikele punten in deze sector.
Waar moet extra personeel vandaar komen?
Elise Merlijn, bestuurder zorg bij Abvakabo FNV: “Er wordt helaas maar weinig verwacht van de kabinetsplannen en de geplande investering in de zorg. 12.000 extra werknemers klinkt mooi, maar iedereen die in de zorg werkt, vraagt zich af waar deze mensen vandaan moeten komen. Zonder verbetering van arbeidsvoorwaarden, zullen ze niet snel voor de zorg kiezen.”
Nijpende situatie
FNV waarschuwt dat de situatie in de zorg steeds nijpender wordt:. De onderhandelingen voor de cao Verpleeg-, Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT) zijn vastgelopen, omdat volgens FNV de werkgevers niet bereid zijn noodzakelijke verbeteringen door te voeren. Het gaat hierbij om de arbeidsvoorwaarden voor meer dan 400.000 werknemers. Begin volgend jaar beginnen de onderhandelingen voor de drie andere zorg-cao’s; Ziekenhuizen, Geestelijke Gezondheidszorg en Gehandicaptenzorg.
Trots en tevredenheid
Ondanks de problemen op de arbeidsmarkt die de sector parten spelen, waren er ook positieve resultaten. Zo vindt maar liefst 95 procent van de werknemers in de zorg zijn werk belangrijk en is 77 procent daar trots op. Het meest positieve aspect aan het werk in de zorg is het contact met cliënten (80 procent).