Tweedelijns ggz-aanbieder 1np heeft voor twee jaar zijn naam verbonden aan een professionele schaatsploeg. Met het sponsorschap is een bedrag van enkele tienduizenden euro’s gemoeid. 1np denkt door het optreden van de schaatsploeg de naamsbekendheid bij het publiek te vergroten.
Kampioenschappen
1np is een franchiseorganisatie waar zo’n zeshonderd zelfstandige psychiaters, psychologen en psychotherapeuten bij zijn aangesloten. De ggz-aanbieder trad vorig jaar al op als cosponsor van enkele schaatsers, maar het “1e netwerk Professionals in de ambulante GGZ”presenteerde zich afgelopen weekeinde bij de Nederlandse kampioenschappen afstanden als hoofdsponsor van de schaatsteam 1np.
Schone sport
“De gemiddelde Nederlander is niet bekend met 1np”, licht woordvoerster Mirjam Rietdijk toe. “Met het oog op de marktwerking in de ggz is het van belang dat we onze naamsbekendheid vergroten.” De keuze voor schaatsen is mede ingegeven door het goede imago van de sport. “Schaatsen biedt veel exposure”, aldus Rietdijk. “Daarbij is schaatsen een schone sport, die mensen verbindt. Meer in het algemeen draagt 1np met het sponsorschap de boodschap uit dat bewegen een positief effect heeft op het geestelijk welbevinden.”
In natura
1np staat de schaatsers niet alleen financieel ter zijde. “We sponsoren ook in natura in de vorm van mentale coaching”, licht Rietdijk toe. Gezien de druk waar topsporters onder moeten presteren geen overbodige luxe, vindt Rietdijk. “Kijk alleen maar naar de biografie van Claudia Pechtstein, waarin ze aangeeft met zelfmoordplannen te hebben rondgelopen.”
Ophef
Over de precieze hoogte van de sponsorbijdrage doet 1np geen mededelingen, maar volgens Rietdijk is het “een stuk minder dan wat concurrenten uitgeven aan advertenties”. Rietdijk zegt zich de kritiek op sportsponsoring door zorgaanbieders te kunnen voorstellen. Recentelijk ontstond er nog ophef over de steun van Thuiszorg Groningen aan voetbalclub FC Groningen. Rietdijk denkt echter dat er inmiddels geen zorgaanbieder meer is die als gevolg van marktwerking niet bewust werkt aan het profileren van het eigen merk en de naamsbekendheid. Daarbij wordt er volgens Rietdijk met twee maten gemeten. “Zorgverzekeraars als DSW of Univé doen ook aan shirtsponsoring, daar is veel minder kritiek op, terwijl het toch om dezelfde financiële middelen gaat.”