Ziekenhuizen hebben te weinig oog voor de rol van ondersteunende processen bij de verbetering van de patiëntveiligheid. Hierdoor hebben calamiteiten, zoals brand, onnodig grote gevolgen voor zowel ziekenhuis als patiënt. Dat stelt Peter Hertzberger van risicospecialist Marsh.
Primair proces
Volgens Hertzberger leggen ziekenhuizen als het om patiëntveiligheid gaat te veel nadruk op de patiënt en de primaire zorgprocessen. Voor kritische ondersteunende processen zoals infrastructuur, installatie- en gebouwbeheer en informatie- en datamanagement is vooralsnog weinig oog. Hierdoor hebben calamiteiten, zoals brand, onnodig grote financiële gevolgen voor ziekenhuis en patiënt.
Integraal
Hertzberger constateert dat het inzicht in zorgprocessen en kritieke afhankelijkheden ontbreekt. Hierdoor is er geen goed zicht op de potentiële impact van verstoringen binnen de ondersteunende processen. “Hoewel op het gebied van patiëntenlogistiek de ondersteunende pilaren wel samenwerken, zie je dat de verantwoordelijke afdelingen nog te veel als silo’s opereren”, aldus Hertzberger. “Hierdoor wordt er nauwelijks gekeken naar de impact van een incident op de gehele keten en er is geen integraal risicomanagement systeem.”
Half procent
Dit is volgens Hertzberger des te opmerkelijker wanneer bedacht wordt dat het stilleggen van een ziekenhuis al gauw tot half procent van de jaaromzet per dag kost. Bovendien schaadt een dergelijke stap de patiëntveiligheid en de reputatie van het ziekenhuis. De oplossingen die Hertzberger bepleit bestaan ondermeer uit een betere beschrijving van hoe bedrijfskritische processen onderling afhankelijk zijn en versteviging van de IT.