Grote zorgverzekeraars hebben moeite om klanten aan zich te binden. Overstappers kiezen steeds meer voor kleine, vaak internetgebaseerde labels die specifieke doelgroepen bedienen. Dit blijkt uit de Klantenmonitor Zorgverzekeringen 2011 van onderzoeksbureau MarketResponse en Jan M. de Mos Consultancy.
Prijsvergelijking
“De Nederlander kent de grote verzekeraars wel, maar weet niet waarin ze van elkaar verschillen”, stelt Wolter Kloosterboer, expert verzekeringen bij MarketResponse. Een vergelijking wordt dan snel gemaakt op basis van prijs. “En die ligt vaak hoger dan bij veel van de internetpolissen, zelfs na het verrekenen van een collectiviteitkorting”, aldus Kloosterboer.
Scherpe profilering
Kleinere labels slagen er volgens Kloosterboer bovendien beter in hun doelgroep aan te spreken. Deze verzekeraars hebben met hun scherpe profileringen een grote schare trouwe klanten. De lijst wordt aangevoerd door DVZ Achmea en Pro Life, twee labels met een uitgesproken christelijke signatuur. Hierna volgen ONVZ Zorgverzekeraar, AnderZorg en De Friesland.
Uitdaging
Hoewel de overall-waardering voor zorgverzekeraars nog altijd hoog is, ligt er volgens Kloosterboer “een grote uitdaging” voor de grote verzekeraars. “Ze kunnen of willen niet mee in een prijzenslag, maar zijn te generiek om groepen klanten echt aan te spreken”, aldus Kloosterboer. Zelfs de collectiviteitkorting bindt klanten steeds minder. Voor het komend najaar zegt nu al een kwart van de verzekerden weer zorgverzekeringen te zullen vergelijken.