Zorgverzekeraars stemmen hun premies op elkaar af door via persberichten met elkaar te communiceren. Door deze op zichzelf legale handelwijze weten ze prijsconcurrentie te omzeilen. Dit stelt Onno Oldeman van adviesbureau Simon-Kucher & Partners uit Amsterdam. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) spreekt van een ‘gebrekkige analyse’.
Volgens bureau Simon-Kucher zijn de traditionele persberichten die de verzekeraars in het najaar naar de media sturen over voorgenomen prijsstijgingen niet alleen gericht op de consument en de media. “Deze persberichten zijn met name een signaal voor concurrenten, die het vaak zien als aanleiding om ook hun eigen prijzen te verhogen”, stelt het adviesbureau. “Dit leidt tot een situatie van vreedzame competitie, waarin belanghebbenden succesvol de waarde en de prijzen van hun producten op niveau kunnen houden.”
Volggedrag
Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is het lastig om op te treden tegen dit zogeheten price signalling reageert. Op zichzelf is volggedrag namelijk niet verboden. “Je ziet volggedrag ook bij de banken die kort na elkaar de rente verhogen”, aldus de woordvoerder. “Bij de zorgpolissen voor 2012 zien wij wel dat de tarieven minimaal van elkaar verschillen. Maar of dat afgesproken is, kunnen wij niet bewijzen.”
Premieraming
ZN zegt zich “niet te herkennen in de gebrekkige analyse” van Simon-Kucher. “Blijkbaar hebben de onderzoekers zich weinig verdiept in de zorgmarkt”, aldus een woordvoerder. De premie hangt sterk af van overheidsregels. Verzekeraars hebben de wettelijke plicht elk jaar hun premie bekend te maken. Het bureau interpreteert dit als price signalling. Maar de overheid komt elk jaar als eerste met een premieraming.”