Op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) heeft iedere zorgvrager recht op kosteloze cliëntondersteuning. Mensen met een Wlz-indicatie kunnen terecht bij hun zorgkantoor of een gecontracteerde organisatie voor cliëntondersteuning in de buurt. Mensen zonder Wlz-indicatie kunnen bij de gemeente cliëntondersteuning vragen.
Snel veranderen
“Wat ons betreft wordt het binnenkort mogelijk om over de verschillende domeinen heen cliëntondersteuning te geven”, stelt algemeen directeur Petra Holst op website van Zorgverzekeraars Nederland (ZN). “Nu loopt dat nog via de zorgkantoren en via de gemeenten. Dat is niet wenselijk. Iemand die vragen heeft over zorg en ondersteuning, moet gemakkelijker bij één loket terecht. Het is in het belang van de cliënt dat dit snel verandert.”
Passende zorg
Holst doet haar pleidooi in het verlengde van een nieuwe gezamenlijke campagne van zorgkantoren, gemeenten en cliëntondersteuners bedoeld om de bekendheid en vindbaarheid van cliëntondersteuning te vergroten. Onderzoek wijst uit dat het aan die bekendheid en vindbaarheid nogal eens aan schort. “Het is belangrijk dat cliëntondersteuning bekender én beter vindbaar wordt”, vindt Holst. “Een cliëntondersteuner is erg waardevol, een persoonlijke gids in de zorg die naar wensen en behoeften luistert en helpt bij het vinden van passende zorg en ondersteuning. Een cliëntondersteuner kent de weg, weet wat wel en niet kan en heeft zicht op het zorgaanbod in de buurt.”
Als onderdeel van de ‘Co-campagne’ hebben de initiatiefnemers een website gelanceerd waarop cliënten informatie over cliëntondersteuning kunnen krijgen. Op de site treffen bezoekers niet alleen ervaringsverhalen, artikelen en filmpjes, maar kunnen ze ook eenvoudig een ‘Co’ –kort voor cliëntondersteuner- zoeken. De komende maanden worden mensen onder meer via social media geattendeerd op de campagne.
Miljoenensubsidie
De campagne wordt gefinancierd door het ministerie van VWS. In totaal trekt VWS de komende jaren 55 miljoen euro uit ter versterking van onafhankelijke cliëntondersteuning. Eerder al mochten 29 koplopergemeenten onderling acht miljoen euro verdelen om de cliëntondersteuning te verbeteren.
Arne van Oranje
De marktwerking gaat zich tegen ze keren, ze krijgen het benauwd en willen weer gaan centraliseren om de macht te behouden. Maar ze gaan wel steeds door met het uitkleden van de zorg waardoor zorgverleners geen zin meer hebben omdat de menselijke maat verdwijnt, beleid wat uitgevoerd moet worden door de overheid en zorgverzekeraars staat haaks op wat zorgverleners voor ogen hebben wat goede zorg is.
Dit is een goed bedoeld initiatief maar het is niet meer dan een pleister op een slagaderlijke bloeding.
meerotterdam
Een loket is goed voor Co. MEE was de aangewezen partij tot de decentralisatie in 2015. MEE is nog steeds expert waar het gaat om mensen met een beperking en clientondersteuning. MEE kan zo’n taak goed aan. De infrastructuur en de mensen zijn er.
Jan Wapenaar
Een loket is goed voor Co. MEE was de aangewezen partij tot de decentralisatie in 2015. MEE is nog steeds expert waar het gaat om mensen met een beperking en clientondersteuning. MEE kan zo’n taak goed aan. De infrastructuur en de mensen zijn er.
Dit is een persoonlijke mening en niet de mening van MEE Rotterdam.