Op deze manier kan er volgens Philips een inschatting worden gemaakt van de omvang van de uitgestelde zorg, plus de verwachte reguliere zorgvraag. Door deze verwachte zorgvraag te koppelen aan de beschikbare capaciteit, kunnen ziekenhuizen een realistische planning maken voor de komende periode.
Capaciteit opschalen
Daarnaast biedt het het model advies om de bestaande capaciteit van de zorg op te schalen met behulp van zorg op afstand, procesoptimalisatie en het prioriteren en faseren van patiëntgroepen.
“Het gaat daarbij zowel om slimme oplossingen op korte termijn als om de implementatie van een nieuwe manier van werken die onderdeel zijn van wat ook wel ‘het nieuwe normaal’ wordt genoemd”, aldus Henk Valk, CEO van Philips Benelux. “Want er is op korte termijn behoefte aan maatregelen om de capaciteit te vergroten, maar het ligt in de lijn der verwachting dat sommige aanpassingen een blijvend karakter gaan hebben.”
360.000 minder doorverwijzingen
Naar schatting hebben huisartsen sinds de uitbraak van de crisis 360.000 minder patiënten doorverwezen naar een specialist. Van alle geplande ziekenhuisafspraken gingen er 290.000 niet door.
Valk: “We weten dat er veel zorgen leven binnen de muren van ziekenhuizen en zorginstellingen over het weer opstarten van de uitgestelde zorg. Maar als de corona-crisis iets heeft laten zien, dan is het wel hoe flexibel we als samenleving kunnen zijn als het nodig is. Ik ben ervan overtuigd dat de zorg ook deze volgende krachttoer aan kan, door slim te zijn op twee terreinen: organisatie en de toepassing van technologie.”