Tegelijkertijd is men het erover eens dat de digitalisatie die we de afgelopen maanden door covid-19 hebben gezien enkel een eerste stap is. Digitale oplossingen worden nog steeds beperkt ingezet en staan vaak los van de bestaande digitale infrastructuur. Dit terwijl de behoefte aan nieuwe virtuele zorgleveringsmodellen alleen maar toeneemt.
27 en 28 november: Masterclass Organisatie van data analytics
In de snel veranderende wereld van nu is het meer dan ooit cruciaal om toegang te hebben tot de beste data. Ontdek tijdens de tweedaagse Masterclass Organisatie van data analytics welke strategische keuzes en organisatorische stappen essentieel zijn voor de succesvolle toepassing van data analytics.
Bekijk het volledige programma >>
5 succesfactoren
De vraag die we vaak krijgen is: hoe gaan we verder en pakken we dit zo aan dat we succesvol zijn? Hierbij 5 belangrijke succesfactoren die helpen succesvol van een versnelling naar een digitale transformatie te bewegen:
1. Werk vanuit een sterke organisatiestrategie die is opgebouwd rond de digitale mogelijkheden van vandaag en morgen. Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn zorg op de juiste plaats en maximale flexibiliteit.Het is daarbij aan te bevelen om te werken met een ambitieuze doelstelling, alleen dan kun je een echte transformatie realiseren. Denk bijvoorbeeld aan een ambitie met betrekking tot het fysiek minimum en een virtueel optimum, een model dat komt uit “Het Nieuwe Werken”.
Een fysiek minimum is een afweging die je maakt voor wanneer het echt nodig is om de zorg in persoon op locatie te leveren en het dus echt niet wenselijk is om de zorg virtueel te leveren. De zorg die niet binnen deze categorie behoort kun je dan virtueel leveren. Lukt het je om al deze zorg virtueel te leveren, dan heb je het optimum te pakken.
The Helsinki and Uusimaa Hospital District (HUS) in Finland heeft ooit de financiële voordelen voor de samenleving berekend voor thuisdialyse en Obesitas op 500-1000 euro per patiënt, onder meer als gevolg van de vermindering van de reiskostenvergoedingen, ziekteverzuim en gewichtsverlies.
2. Creëer een digitaal zorgplatform waar alle toepassingen en data bij elkaar komen en kunnen integreren met de bestaande applicaties en platformen. Dit fundament en deze verbinding zijn nodig om enerzijds de traditionele wijze van werken te kunnen laten vervangen en anderzijds zorgpaden te verrijken.
Dit platform richt je in met de gewenste data-governance, waarmee je onderwerpen als data-beveiliging en privacy borgt. Daarnaast zal dit digitale zorgplatform de mogelijkheid geven om data-analyses uit te voeren en nieuwe inzichten te verschaffen rondom de effectiviteit van behandelingen, maar ook rondom de operationele effectiviteit en efficiëntie van het zorgproces.
Een goed voorbeeld is de Microsoft Cloud for Health, waarin de data-flexibiliteit, veiligheid en interoperabiliteitinstrumenten die de gezondheidszorg nodig heeft om gezondheidsgegevens in de cloud te organiseren – zijn geïntegreerd.
3. Schrijf een routekaart en kies daarin zorgvuldig 1 of 2 zorgpaden waarmee je de digitale reis start. Begin bij voorkeur met chronische zorg, zoals COPD of diabetes. Dit zijn doorgaans zorgpaden met repetitieve, laag complexe handelingen en hoge volumes waardoor de impact ook goed zichtbaar is. Andere zorgpaden die zich er goed voor lenen zijn pre-operatie en therapie-paden (denk aan fysiotherapie, ergotherapie, psychotherapie en diëtiek). Hier kun je met digitale oplossingen bijvoorbeeld de rol van zelfmanagement door cliënten een invulling geven en optimaliseren.
Ontwerp de digitale workflow en bouw deze stap voor stap in het traditionele fysieke zorgpad. Monitor nauwgezet deze nieuwe werkwijze op basis van vooraf gedefinieerde KPI’s. Baseer de KPI’s op vooraf gestelde doelen, denk aan effecten in capaciteits- en productiviteitswinst, kosten en patiënt tevredenheid, en leer zo waar verbeteringen mogelijk zijn. Bouw daarbij een sterke feedback-loop in. Met deze lessen kun je waar nodig het proces aanpassen. Als het proces goed verloopt, kun je met deze ervaring het volgende zorgpad digitaliseren.
4. Kies je oplossingen zorgvuldig aan de hand van een aantal vooraf opgestelde architectuur principes die helpen om je korte en lange termijn requirements en doelen te kunnen blijven realiseren. Denk enerzijds aan zaken als standaarden rondom interoperabiliteit en data-uitwisseling en het standaard gebruik van API’s en anderzijds aan de bescherming van data en het efficiënt beheer in je IT-landschap.
Werk daarnaast met het principe: reuse before buy before build. Kies oplossingen die zoveel mogelijk te hergebruiken zijn voor andere toepassingen, dus niet zijn geoptimaliseerd voor één taak en bouw zo weinig mogelijk zelf.
5. Orchestreer de keten en werk samen op regioniveau bij het kiezen en inrichten van het digitale zorgpad, de applicaties, het vaststellen van een uniforme registratie en uitwisseling van patiëntgegevens.
Dit kun je bijvoorbeeld organiseren door op regio-niveau een eHealth development programma op te zetten waarin je via gevalideerde en gestandaardiseerde uitgangspunten en methode e-health services kunt plannen, produceren, testen, implementeren, opschalen en innoveren met elkaar.
Fundament, Focus & Fast Learning
De boodschap is dus: creëer een goed fundament, focus op de voor jouw instelling ideale zorgpaden en learn fast. Dat is belangrijk om de acute zorg en planbare zorg onder controle te krijgen, een significante winst te halen op capaciteit, productiviteit en zorguitkomsten en wacht niet op de beste route of ideale situatie, maar bouw nu verder aan de toekomst.
Isabel Moll – Kranenburg
Partner Zorg & Publieke Sector, KPMG Strategy & Operations