Dat blijkt uit onderzoek naar zorg op afstand dat RTL Nieuws heeft verricht onder 268 Nederlandse huisartsen. De meeste huisartsen hebben tijdens de lockdown hun patiënten niet meer fysiek gezien. Alternatieven om patiënten te spreken waren e-mail, maar vooral telefonisch contact en beeldbellen. RTL vroeg ze of ze daar in de toekomst mee verder willen.
Sommige huisartsen wijzen erop dat ze inschattingsfouten kunnen maken omdat ze iemand niet in hun spreekkamer zien. Huisartsenvereniging NHG wil dan ook dat VWS alle risico’s goed in kaart gaat brengen. Dit najaar verwacht de minister dat nieuw onderzoek naar (beeld)bellen wordt afgerond. “De resultaten hiervan volgen in oktober en dan bekijk ik ook welke vervolgacties er nodig zijn”, schrijft minister Tamara van Ark van Medische Zorg en Sport in een reactie aan RTL Nieuws.
Veruit de meeste huisartsen zien voordelen en willen dit nu voortzetten, zij merken dat veel patiënten er ook blij mee zijn. Naast tijdsbesparing als voordeel spelen kosten een rol. Huisartsen voelen ook de druk vanuit de overheid en zorgverzekeraars om goedkopere zorg te leveren.
Arne van Oranje
Ik lees het steeds vaker dat men denkt dat zorg-op-afstand goedkoper is, dat is een foute aanname want de minuut zorg van de zorgverlener heeft nog steeds dezelfde kosten. Je kunt misschien iets meer mensen zien in de beschikbare tijd maar de diagnose kwaliteit is ook minder dan bij een fysiek gesprek en onderzoek.
Met zorg-op-afstand kun je zelfs hele belangrijke informatie missen die in latere trajecten in de zorg nog veel erger en/of duurder kunnen zijn.
Laten we er voor zorgen dat niet nog meer onze kruideniersmentaliteit de zorg in sijpelt, vernieuwingen inzetten waar handig maar niet als doel om kosten te besparen.
wulf@mede-menszijn.nl
Merkwaardig is dat medisch specialisten zeggen dat er minder en te laat patiënten doorverwezen zijn vanuit huisartsenpraktijken en dat huisartsen dit helemaal niet als item noemen als gevolgen?!