De campagne start direct. Er komen video’s ‘met een knipoog’ op social media en buiten komen er posters en billboards. Vanaf februari komen er ook spotjes op tv. Het is voor het eerst sinds de jaren negentig dat er een campagne vanuit de overheid komt om mensen bewuster te maken van alcoholgebruik.
‘Dranquilo’ richt zich in het bijzonder op ouderen, studenten en plattelandsjongeren. Het komt voort uit het Nationaal Preventieakkoord. Een afname van overmatige drinkers staat daarin als doel beschreven. Zo moet het percentage zware drinkers in 2040 van 8,5 naar 5 procent.
Minder drinken
Onderzoekers van Trimbos stellen dat 16 procent van de Nederlanders overweegt minder te gaan drinken in de toekomst. Het instituut zegt bovendien dat alcohol de samenleving per jaar tussen de 2,3 en 4,2 miljard euro kost.
“Alcohol drinken verhoogt het risico op allerlei ellende met je gezondheid”, zegt Blokhuis. “Daarover willen we niet met een vingertje wijzen maar mensen wel aansporen om er vooral bewuster mee om te gaan.” (ANP)