Verzekerden die gebruik willen maken van een zorgaanbieder die geen contract heeft met hun zorgverzekeraar, moeten aan die verzekeraar toestemming vragen, anders krijgen zij deze zorg niet vergoed.
Verschillende mogelijke oorzaken
“We constateren nu dat lange doorlooptijden veelvuldig voorkomen bij zorgverzekeraars. Daarvoor kunnen verschillende oorzaken zijn, zoals: een incompleet ingediende aanvraag, beperkte capaciteit bij de zorgverzekeraar om aanvragen af te handelen of onduidelijke communicatie en registratie door zorgverzekeraars”, zegt de NZa.
Lange wachttijden ‘onacceptabel’
De NZa vindt het “onacceptabel’ als er erg veel tijd mee gemoeid is. “Verzekerden kunnen er nadeel van ondervinden als zij te lang moeten wachten op zorg. In tijden van corona is het essentieel dat de doorstroming vanuit andere vormen van zorg goed verloopt. Bijvoorbeeld als patiënten pas uit het ziekenhuis naar huis kunnen als wijkverpleging geregeld is”, aldus de organisatie.
Vuistregel
“Een doorlooptijd van vijf werkdagen vinden wij redelijk als vuistregel bij correct ingediende aanvragen van machtigingen voor ongecontracteerde wijkverpleging”, zegt de autoriteit.
Als verzekerden zelf zorg willen inkopen, kunnen ze een persoonsgebonden budget bij hun zorgverzekeraar aanvragen, maar ook dit laat vaak lang op zich wachten, vindt de NZa. (ANP)