Dat zegt de IGJ na analyse van de cijfers over 2019. Meest voorkomende tekortkomingen liggen op het gebied van medicatiebeleid, kwaliteitssysteem, veilig melden van incidenten en medezeggenschap van cliënten. Van de 2500 nieuwkomers in 2019 voldeden er daarmee ongeveer 1925 niet aan de wettelijke eisen.
Na een tweede bezoek van de IGJ bleek bijna de helft van de bedrijven die in gebreke waren nog niet alle aanbevelingen en adviezen van de inspectie te hebben overgenomen. Nieuwe toetreders richten zich vooral op thuiszorg, gezinshuizen, particuliere klinieken en jeugdhulp.
Geen bevel
Ondanks dat aanvankelijk bijna 2000 nieuwe toetreders niet voldeden aan de wettelijke eisen en na een tweede toetsing van de inspectie nog steeds 750 zorgbesturen hun zaken niet in orde hadden, heeft de IGJ geen enkele aanbieder bevolen om te stoppen.
“De inspectie gebruikt verschillende middelen om zorgverleners te stimuleren de zorg te verbeteren”, zegt een woordvoerder: “We treden hierin proportioneel op.” Een onbekend deel van de 2500 nieuwe aanbieders was nog niet begonnen met het verlenen van zorg. Daarbij zijn ook zzp’ers.
Bevel of aanwijzing
Als een zorgaanbieder de tekortkomingen niet oplost en de IGJ geen verbetering constateert, kan de inspectie een bevel of aanwijzing opleggen. Ook mag de inspectie overgaan tot een patiëntenstop of een organisatie dwingen om patiënten over te dragen aan een andere gekwalificeerde zorgaanbieder. Dat laatste betekent de facto dat de aanbieder die in gebreke blijft, zijn praktijk moet sluiten.
Deze middelen heeft de IGJ vorig jaar niet ingezet bij nieuwe toetreders: “De focus van dit toezicht is de vraag of de basis op orde is en of we voldoende vertrouwen hebben dat deze aanbieder goede zorg zou gaan verlenen.”
Frans Brouwer
Geen wonder dat men spreekt van “zorgcowboys” , wordt het niet eens tijd met een behoorlijke bezem erdoorheen te gaan?
Frans Fakkers
Frans, helemaal met je eens. Maar ja dit zijn o.a. gevolgen van de doorgevoerde marktwerking in de zorg. Het wordt tijd voor zorg vanuit de Wijk, waar de zorgvrager centraal staat.
klaar.laheij2gmail.com
Dit is wel echt iets om ons zorgen over te maken.
herman@ookbegeleiding.nl
Lastig onderwerp. Om nu bij afwijkingen meteen te spreken over Zorgcowboys gaat me echt te ver. Als je je zaak integer en prima hebt ingericht, maar toevallig niet in staat bent om bijvoorbeeld een clientenraad in te stellen, om wat voor reden dan ook, behoor je wel tot de hier genoemde groep. Er zitten boeven bij, maar dat is hier niet uit te halen. Marktwerking bestaat niet in de zorg in Nederland. Hooguit lastige aanbestedingstrajecten in welke vorm dan ook. Het wordt hoog tijd dat aan de inkopende kant consequent, realistisch en in goed overleg met zorgaanbieders tot overeenstemmingen gekomen wordt. Het is al jaren een lastig traject. Iedereen roept er van alles over en denkt het te weten. Vooral vanaf de zijlijn.