De overheid is niet verplicht om de goodwill te compenseren die de 6500 medisch specialisten hebben betaald voor toetreding tot een msb, is de conclusie. De FMS heeft berekend dat het gaat om 2 miljard euro. Voor compensatie is weinig juridische basis, schrijft het op vier na grootste advocatenkantoor van Nederland. Deze miljardenclaim is voor de politiek altijd een reden geweest om terughoudend te zijn specialisten te dwingen in loondienst te werken.
Geen afspraak
Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens stelt dat goodwill is gebaseerd op de gekapitaliseerde waarde van toekomstige overwinsten. “Volgens het Hof kan niet worden gezegd dat sprake is van een ‘possession’ in de zin van de wet”, redeneert AKD: “Toekomstige inkomsten worden alleen beschermd als zij zijn verdiend of daarop een afdwingbare aanspraak bestaat.”
De Hoge Raad heeft een soortgelijk arrest uitgesproken. Daaruit volgt dat de verplichting in loondienst te gaan niet moet worden gekwalificeerd als een onteigening van eigendom, maar als een vorm van regulering, aldus de analyse. Zelfs als de goodwill van vrijgevestigde medisch specialisten kan worden gekwalificeerd als eigendom in de zin van de Europese wet “is de overheid niet verplicht het verlies daarvan volledig aan hen te vergoeden.”
De FMS reageert fel. Dit zegt vice-voorzitter Robert Sie in Zorgvisie: “Het wordt chaos.”
Geen probleem
Medisch specialisten dwingen in loondienst te gaan, is wettelijk gezien geen groot probleem. AKD adviseert dit onder te brengen bij de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza). Deze wet kent een vergunningsprocedure voor aanbieders van medisch-specialistische zorg. Die bevat veel eisen op het gebied van transparantie, behoorlijk bestuur en ordelijke bedrijfsvoering.
BDO Accountants & Adviseurs: “Ergens zal er een incentive voor alle partijen moeten zijn om het proces te versoepelen.” Hier de uitgebreide reactie van BDO.
Veel voordelen
Als de specialisten in loondienst werken heeft dat veel voordelen, vindt AKD. De maatregel kan een bezuiniging opleveren van 340 miljoen euro per jaar, berekende het Centraal Planbureau. Dat komt omdat cao-lonen lager zijn. Plus: door het wegvallen van productieprikkels valt de omzet in de medisch-specialistische zorg iets lager uit.
AKD suggereert dat de loonkosten van specialisten verder omlaag kunnen als ze onder de Wet normering van topinkomens (WNT) worden gebracht. Die wet bepaalt hoeveel topfunctionarissen in de (semi)publieke sector mogen verdienen: voor een zorgbestuurder is dat nu maximaal 209.000 euro. Volgens de FMS is een gemiddeld winstdeel uit het msb 270.000 euro per fte: 61.000 euro hoger dan het WNT-maximum.
Gelijkwaardigheid
Er zijn ook niet-financiële voordelen als vrijgevestigde medisch specialisten in loondienst gaan. AKD zegt dat het bijdraagt aan de gelijkwaardigheid in de ziekenhuizen. (Oud)bestuurders die werden gesproken, zeggen dat de vrijgevestigde status van medisch specialisten de bestuurbaarheid van de organisatie vermindert: “Het eigen financiële belang van een specialist, vakgroep of msb staat soms in de weg dat er een beleidswens van het ziekenhuis kan worden gerealiseerd.”
Bovendien “compliceert” een msb de governance, stelt AKD: “Vrijwel ieder besluit van een ziekenhuisbestuur vraagt inbreng van een medisch specialist. Het ligt bij een dergelijke rol niet voor de hand dat die specialist werkzaam is in een ander bedrijf met eigen belangen. De meeste ziekenhuisbestuurders verwachten dat de opgave waar de ziekenhuiszorg de komende jaren voor staat, beter gerealiseerd kan worden met specialisten in loondienst.”
Fiscaliteit obstakel
In de verhoudingen tussen de besturen van ziekenhuizen en msb’s vormt fiscaliteit vaak een obstakel, schrijft AKD: “Het beperkt de mogelijkheden van het bestuur om het ziekenhuis naar eigen inzichten te besturen. Zo moest op last van de Belastingdienst in de overeenkomst tussen ziekenhuis en msb een bepaling opgenomen worden over vrije vervangbaarheid. Dat betekende dat de specialist gerechtigd is te bepalen wie wordt ingezet in het ziekenhuis. Daarmee verliest het ziekenhuis in belangrijke mate zeggenschap over wie daar als medisch specialist werkzaam is.”
AKD hoorde vaak van (ex)bestuurders, maar ook van specialisten zelf, dat de discussie over de inhoud van de zorg vermengd kan worden met het eigen financiële belang van een msb. De juristen vernamen dat vakgroepen niet wilden fuseren, omdat dat tot verwatering van inkomen en goodwill zou leiden. Of dat specialisten eigen financiële afspraken hebben met de industrie bij de inkoop van hulpmiddelen. Daarmee raakt het ziekenhuis de controle kwijt over de kwaliteit ervan, vinden de opstellers van het advies.
Ook constateert het rapport dat in het huidige model een ziekenhuis sturingsmogelijkheden mist: “Indien het ziekenhuis met loondiensters wil uitbreiden op cardiologie, kan het een cardioloog aannemen. Indien het op dermatologie wil krimpen, zoekt het voor de gepensioneerde dermatoloog geen vervanging. Bij een msb is het ziekenhuis voor realisering van dat soort wensen afhankelijk van de bereidheid van het msb. De mogelijkheid op cruciale posten personeelsbeleid te voeren, is er niet.” Bovendien is het bestuur afhankelijk van de kwaliteit van de msb-leiding, stipt AKD een ander probleem aan.
Geruime tijd
Een zorgvuldige invoering vraagt dat ziekenhuizen en medisch specialisten “geruime tijd” krijgen om zich voor te bereiden op de maatregel. AKD denkt niet dat ziekenhuizen en medisch specialisten geholpen zijn met een tussenvariant, bijvoorbeeld een ‘ingroeimodel’ waarbij de verplichte loondienst alleen geldt voor nieuwkomers: “Dat creëert een besturingsprobleem. De ervaring leert dat in een hybride vakgroep praktische en financiële complexiteit ontstaat die de besturing bemoeilijkt.”
AKD heeft de juridische analyse verricht in opdracht van de vaste Kamercommissie VWS in de Tweede Kamer. In de laatste verkiezingsprogramma’s schrijven bijna alle grote politieke partijen dat ze voorstander zijn van het in loondienst brengen van medisch specialisten.
Hygieia Consultants
Het rapport is geschreven naar de wens van de overheid en de politiek. Juridisch zeer aanvechtbaar wat er wordt gesteld en het wemelt van de verkeerde aannames. Voor de bestuurbaarheid maakt dienstverband of vrije vestiging in praktijk niets uit in die zin dat de medisch specialist in loondienst minder zal participeren in de bedrijfsvoering aangezien deze een daar geen belang bij heeft. Verder is loondienst minstens net zo duur als vrije vestiging. Boven op de bruto bruto werkgeverskosten komt nog een 20% opslag voor vervanging tijdens ziekte en verlof plus een capaciteitsverlies vanwege een verminderde productiviteit van tussen de 15 tot 30% die ook in de kostenkolom van een fte dienstverband dient te worden opgenomen. Bij elkaar kost een dienstverband dan meer dan 270.000. Meer dus dan de gemiddelde omzet van een vrijgevestigde specialist. De wachtlijsten zullen toenemen en de kosten worden hoger in plaats van een besparing. Kijk naar wat er in Duitsland in vele klinieken is gebeurd in de jaren tachtig. Dan laat je het wel uit je hoofd.
mr. P.J. de Leede – Hygieia Consultants
Philipszoon
Qua capaciteit onhaalbaar, daar er voor deze substitutie veel te weinig medisch specialisten zijn. Bovendien werken onafhankelijkheid en plezier bij velen productieverhogend, waarbij een MSB of zelfs ouderwetse maatschappen een niet te onderschatten rol spelen. Vooral dit laatste komt in het gedrang, lijkt mij, met langere wachttijden en onderbehandeling als gevolg. Wel een interessante en verhelderende analyse. Frans Philipszoon
Jaap van den Heuvel
AKD heeft een keurig evenwichtig rapport gemaakt waar juridisch niet veel aan af te dingen valt. Met de prognoses van de kosten kan het alle kanten opgaan. Maar als artsen alleen nog doen wat echt patient waarde toevoegt en alleen zaken doen die door een arts gedaan moeten worden, zou het wel eens heel erg mee kunnen vallen met de kosten. Wat echt wel opvalt in het rapport zijn de praktijkvoorbeelden. Twee ruziënde specialisten die jarenlang een vaatcentrum kunnen blokkeren. Dat wil je natuurlijk niet. Al was het maar omdat het zeer slecht is voor de patiënten. Dus in plaat van zich vast te klampen aan een schijnondernemerschap zouden medisch specialisten moeten nadenken over een goede integratie in het bestuur en management van het ziekenhuis. Zodat knopen doorgehakt kunnen worden waar dat moet in het belang van de patiënten en de continuïteit van het ziekenhuis. En daarmee dus overigens ook in het belang van de specialisten. Dat lukt nu vaak niet. Verder zou ik me als medisch specialist niet in loondienst geen enkele zorgen maken. De politiek durft het toch (weer) niet aan.
Paul van Schaik
Rapport is inderdaad volledig geschreven naar de wens van de politiek. Overigens is de kop van dit artikel niet in lijn met het rapport. AKD schrijft dat er waarschijnlijk geen besparing is in productie (zoals ook rapport Deloitte laat zien)! Daar was het Den Haag ten eerste om te doen. Nu dat niet waar blijkt te zijn probeert men het op een andere manier en gooit men het op bestuurbaarheid van ziekenhuizen en MSB’s. Hierbij zijn anonieme zorgbestuurders geïnterviewd en niet de overgrote meerderheid van zorgbestuurders welke wel een gelijk gerichtheid hebben met MSB`s en andersom! Ook dat het eenvoudig zou zijn om loondienst te bewerkstelligen is niet correct; het is maar zeer de vraag of het Europese Hof hiermee akkoord gaat , pag 42(wet op vrij verkeer en wet op vrije vestiging). Kortom, het zal een hoop gezeur geven met lange juridische procedures zonder enige besparing en waarschijnlijk wel miljarden aan kosten.
pbatenbu
Er is geen slechter moment hiervoor denkbaar dan nu.
Zie https://www.skipr.nl/blog/regeerakkoord-2021-exit-vrijgevestigde-medisch-specialist-nu/
pbatenbu
Er is geen slechter moment hiervoor denkbaar dan nu.
Zie mijn blog op Skipr d.d. 12 maart.
Paul van Schaik
Volstrekt mee eens !!
Hippocratez
Productieprikkel is al jarenlang niet meer in handen van de medisch specialist. Sinds 2015 meen ik worden productieafspraken gemaakt tussen verzekeraars en ziekenhuizen. De dokters zijn niet verantwoordelijk voor (overproductie). Sterker nog, door veel meer te doen dan afgesproken in de overeenkomsten creeeren zij extra kosten voor het ziekenhuis en het levert hen zelf geen cent extra op want het wordt toch niet betaald door de verzekeraars.
Er worden parallellen getrokken met de UMC’s waar de medisch specialist in loondienst is. Deze zouden best tevreden zijn. Zou het heel misschien komen dat dat komt omdat dit een ander type dokter is? Die liever en graag met onderzoek bezig is dan met patientenzorg? Helemaal prima, maar er is ook een hele hoop “bulkwerk” dat door de perifere ziekenhuizen wordt gedaan. Daar is een ander type dokter voor nodig. En die gedijt misschien beter in andere constructies. En die gaat misschien wel eens minder hard lopen als ie aan het eind van de maand toch het salaris op de bankrekening krijgt.
Daarbij is maar de vraag óf een loondienst dokter daadwerkelijk goedkoper is dan een vrijgevestigde, als we alle bijkomende kosten mee gaan nemen: pensioenopbouw (die overigens in loondienst vele malen beter is dan vrijgevestigd), verzekeringen, loonbelasting, etc.
Als laatste is een vrijgevestigde niet 1-op-1 te vervangen door een dokter in loondienst ivm CAO regels die gehandhaaft zullen worden.