De doelstellingen voor nieuwe nul-treden-woningen, extra geclusterde woonvormen als extra verpleeghuiscapaciteit zijn voor 2026 en 2031 in getallen scherp geformuleerd. Vanuit het rijk geldt de randvoorwaarde voor het invullen van extra WLZ budget voor vergroting van de verpleeghuiscapaciteit. En verder is het aan de zorgkantoren en gemeenten in de regio’s om in 2022 met alle stakeholders tot uitvoeringsplannen te komen.
Toverkunst
Ingewijden weten natuurlijk dat dit bestuurlijke akkoord een bijzondere “toverkunst” vraagt om de doelstellingen in doorlooptijd, kwaliteit en kwantiteit te kunnen realiseren. Want zorgprofessionals maken we niet zomaar erbij terwijl juist de zorgvraag ook oploopt. En locaties komen er ook niet zomaar bij. Zeker niet als iedereen ze nu al niet vindt en ook nog niet met de recente oproep van het Economisch Instituut voor de Bouw om meer buitenstedelijk in het groen te gaan bouwen. Iedereen zal er om vechten als we allemaal in dezelfde vijver vissen. Ook procedures bij gemeenten zullen naar verwachting niet sneller gaan, een ontwikkeling kan zo maar gemiddeld 4 tot 5 jaar duren, nog los van stijgende bouwkosten en grondprijzen waardoor het niet meer financieel haalbaar is. Resume: Het rijksoverheid geeft wel zorgbudget maar daarmee zijn alle hete hangijzers en waar nog geen oplossingen voor zijn, zoals onder andere het tekort aan zorgprofessionals en locaties, onderdeel van het uitvoeringsvraagstuk gemaakt.
Innovatie
De benodigde “toverkunst” vraagt daarom een hoge mate van innovatie. Van sociale interventies, door samen meer te doen met minder, tot de inzet van technologie. En alle vormen van innovatie daartussen.
De landelijke open co-creatie wonen en zorg wil om die reden een bijdrage leveren aan het bestuurlijke akkoord door een “infrastructuur” aan te bieden voor het beter kunnen invullen van de randvoorwaarden en daarmee versnelling c.q. ondersteuning aan de doelstellingen. Daarin wil het initiatief complementair zijn t.o.v. de bestaande initiatieven en heeft het de doelstelling om maximale samenwerking te zoeken en te versterken waar mogelijk en gewenst.
Infrastructuur
Deze “infrastructuur” bestaat uit onder andere de volgende elementen:
- Een overzicht van alle verpleeghuiscapaciteit per locatie in heel Nederland. In de bestuurlijke afspraken wordt gerept over de noodzaak van een dergelijk register. Dit register is al grotendeels op de markt beschikbaar inclusief de mechanismen om deze data actueel te houden. De complexiteit zit met name in het feit dat verpleeghuiscapaciteit niet alleen meer in echte verpleeghuizen wordt gegeven. Ook in andere, bijvoorbeeld geclusterde woonvormen, vindt de levering al plaats. De reeds geplande capaciteit maakt hier geen onderdeel van uit maar kan, in overleg en indien gewenst, in samenwerking met zorgorganisaties hieraan worden toegevoegd.
- Een dataplatform om partijen de juiste discussies te laten voeren over de opgave en de oplossingen. Dit dataplatform wordt in de co-creaties met gemeenten ingezet. De gemeente Roosendaal bijt de spits hiervoor af op 22 juni as. Naast het dataplatform wordt een en ander verbonden vanuit een stedenbouwkundig -, zorginnovatie -, ontwikkel – en beleggingsperspectief. Zodat vooraf de samenhang kan worden geborgd.
- Effectief woonwensenonderzoek (in samenwerking met Rigo) bij ouderen met behulp van conjunct meten, een beproefde methode om te kunnen bepalen hoe verschillende groepen woonconsumenten afwegingen maken tussen verschillende woonconcepten en welke combinatie van kenmerken daarin doorslaggevend is. In deze vorm van onderzoek kunnen verschillende vormen van zorg sociale aspecten van woonvormen als co-housing worden meegewogen én het blijven wonen in de eigen, bestaande woning als concurrent voor een nieuwe woonplek. De resultaten kunnen worden gebruikt om concepten te finetunen en kunnen zo ook bijdragen aan meer doorstroming.
- Een arbeidsmarktplatform met state of the art arbeidsmarktoplossingen en waar allerlei samenwerkingsvormen ongelimiteerd worden ondersteund en waarmee zorgorganisaties de regie weer terug krijgen en zelf bepalen welke arbeidsmarktoplossingen zij aan de zorgprofessionals aanbieden. Van collegiale uitruil, tot extra bijwerken, innovatieve werkgevers- en werknemerscollectiviteiten, doorwerken na pensioen tot een gratis ZZP kanaal, waarmee een inkoopcollectief kan worden georganiseerd en externe dure inhuur kan worden gereduceerd. Ontworpen in overleg met vakbonden en belastingdienst en compliant met de beoogde nieuwe arbeidsmarktafspraken, waarbij het loondienstverband de solide basis vormt.
- Een acquisitie-engine waar met behulp van data organisaties zoals ontwikkelaars en zorgorganisaties locaties off market kunnen vinden. En daarmee minder afhankelijk zijn van wat openbaar wordt aangeboden. Op basis van vooraf gedefinieerde selectiecriteria voor zowel de doelgroep als de bebouwde omgeving kan op allerlei manieren slim gezocht worden naar locaties. Hierbij zijn inclusiviteit van diverse doelgroepen, toekomstbestendigheid van de situatie en de stedenbouwkundige inpassing belangrijke elementen. Tevens hebben we hierin speciale aandacht en oplossingen voor krimpgebieden of gebieden waar de basis onder de voorzieningen wegvalt.
De komende periode zal de Landelijke open co-creatie Wonen en Zorg de onderdelen van deze “infrastructuur” verder positioneren en introduceren in de vorm van webinars. In de co-creatie per gemeente zullen elementen van bovenstaande “infrastructuur” worden ingezet bij de uitwerking van de “hoe” vraag per gemeente.
Dit is het eerste artikel in een reeks op Skirp rondom de Landelijke open co-creatie wonen en zorg. Deze co-creatie richt zich op de “hoe” vraag en start met een webinar met de gemeente Roosendaal op dinsdag 22 juni van 15:00 tot 17:00. Wethouder Klaar Koenraad doet daarbij een inleiding waarna op basis van de woonzorgvisie van de gemeente de verdere co-creatie zal plaatsvinden. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
Co Politiek
Oprichter Careinvest en initiatiefnemer Landelijke open co-creatie Wonen en Zorg