In de afgelopen weken, sinds de aankondigingen van de vaccinatiebewijzen, kregen huisartsen af en toe al wel wat vragen. “Maar we verwachten dat mensen nu daadwerkelijk gaan kijken of het lukt met de app. We verwachten dat mensen dan denken: het lukt niet, ik ga de huisarts bellen. We vrezen dat het aantal vragen heel erg gaat toenemen”, laat de LHV weten.
Volgens de vereniging zijn de huisartsen bang dat het vaccinatiebewijs hun veel extra werk gaat opleveren. En dat terwijl ze het al druk hebben. Er komen veel mensen langs die in de afgelopen maanden niet naar de huisarts wilden gaan vanwege de vele coronagevallen. Dat stuwmeer van uitgestelde zorg moet in de komende coronaluwe periode worden afgehandeld.
Huisartsen zijn donderdag bijgepraat over de zogeheten uitzonderingsroute, het prikbewijs voor mensen die niet in de algemene administratie staan. Volgens de LHV hadden de huisartsen veel vragen, maar is het nog niet duidelijk of het systeem nu duidelijk voor ze is. (ANP)
mfbouwmeester
Een terechte zorg. Vooral door dat de vaccinaties welke door de huisarts gezet zijn nog altijd niet zichtbaar zijn in het persoonlijke vaccinatieoverzicht. De huisarts heeft hier geen invloed meer op maar het RIVM wijst de huisartsen of de gevaccineerde personen aan als schuldigen voor het uitblijven van de registratie en verwijst ook op hun site actief naar de huisarts voor vragen. Terwijl het daadwerkelijke probleem, een ICT probleem, en de daadwerkelijke achterstand bij het RIVM zelf ligt. Opnieuw een voorbeeld van een overheid welke niet wil toegeven dat het probleem bij overheidsorganen ligt maar vooral naar anderen wijst en de ander opzadelt met een berg werk. Terwijl deze professional (de huisarts) moet kunnen doen waarvoor ze zijn opgeleid, patiënten behandelen, in een inderdaad toch al drukke tijd met inhaalzorg. Het is eigenlijk toch schandalig en de overheid brengt hiermee de toegankelijkheid van de huisartsenzorg in gevaar. Ik voorzie overbelaste telefooncentrales bij de huisartsen.