Dat zeggen de Jonge Akademie en het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH), die onderzoek deden in samenwerking met universiteiten. Hoeveel tijd er concreet is verloren, kunnen ze niet zeggen. Het zijn de resultaten uit een vragenlijst uitgezet onder al het wetenschappelijk personeel van de Nederlandse universiteiten. Bijna 6.000 wetenschappers vulden de vragenlijst in. De conclusies zijn indicaties en het resultaat van een vergelijking van de antwoorden.
Extra tijd
Veel wetenschappers waren extra tijd kwijt aan het geven van online-onderwijs, doordat de voorbereidingen daarvoor meer werk vergden. Maar op het geven van onderwijs krijg je niet zomaar een beoordeling, dat gebeurt vooral op basis van je onderzoek, aldus een woordvoerster van de onderzoekers. Ze zeggen dat er nu ingezet moet worden op behoud van talent, vooral onder kwetsbare groepen. Ook moeten wetenschappers kijken naar de criteria voor promotie en loopbaanontwikkeling en is meer maatwerk nodig. De gevolgen van de pandemie moeten systematisch in de gaten worden gehouden.
Onderzoekers
De Jonge Akademie is een platform van vijftig onderzoekers uit verschillende disciplines. Het LNVH is een netwerk-, kennis- en belangenbehartigingsorganisatie met meer dan 1.500 aangesloten vrouwelijke universitair hoofddocenten en hoogleraren. (ANP)