Dat staat in het coalitieakkoord dat VVD, CDA, D66 en ChristenUnie woensdagmiddag hebben gepresenteerd, met het motto ‘Omzien naar elkaar en vooruitkijken naar de toekomst’. “Voor transformatie naar passende zorg, de bestuurbaarheid van ziekenhuizen en afremmen van perverse prikkels hebben ook specialisten een verantwoordelijkheid”, aldus het regeerakkoord.
Het kabinet wil dat artsen in loondienst gaan werken, als er binnen twee jaar geen verbetering optreedt bij de medisch-specialistische bedrijven: “Dan zal er regelgeving komen, zodat alle medisch specialisten in loondienst gaan.” Het kabinet begint alvast met de voorbereiding van de wetswijziging.
Dit is de reactie van FMS op de plannen van de nieuwe coalitie over het verplichte dienstverband.
Dit zijn reacties op het akkoord van artsen, zorgverzekeraars, ggz-organisaties, bonden en zorgpersoneel.
Meerjarige contracten verplicht
Voor de ouderen-, gehandicaptenzorg en ggz komt er een verplichting om meerjarige contracten af te sluiten met budgetafspraken: “Dit geeft zorgaanbieders meer financiële zekerheid, waardoor meer externe inhuur in vaste dienst kan worden genomen.” Zorgkantoren gaan bij de inkoop sturen op extramurale leveringsvormen (VPT, MPT, pgb), zodat mensen langer thuis kunnen wonen en in hun eigen omgeving oud kunnen worden. Daarin investeert het kabinet de komende vier jaar 1 miljard euro.
Forse besparingen in nieuw HLA
Het kabinet wil vele honderden miljoenen euro’s per jaar besparen in een nieuw Hoofdlijnenakkoord (HLA). Voor de jaren 2023 tot en met 2026 hebben de vier coalitiepartijen lagere uitgaven begroot van 295 miljoen euro in 2023, oplopend tot 1,28 miljard in 2026. In dat HLA moet ook het “substantieel terugdringen van regeldruk” worden opgenomen en het verminderen van ongecontracteerde zorg. Maar juist wel meer samenwerking en gepast gebruik.
Passende zorg
Passende zorg is de norm: “Dat betekent dat zorg bewezen effectief is en we overbehandeling voorkomen. We stellen toezichthouders en uitvoerders in staat hier adequaat op te sturen. We verbeteren en verbreden de toets op het basispakket op basis van een kader voor passende zorg.”
Ook is er aandacht voor gezonde leefstijl, onder meer door een verhoging van de belasting op suikerhoudende drank en de accijns op tabak. De btw op groente en fruit verdwijnt juist. Er komen “bindende afspraken” met de industrie over gezondere voedingsmiddelen.
Complexe problematiek
In combinatie met de inzet op passende zorg en een praktijkondersteuner huisarts (POH), kan de ggz zich meer richten op complexe problematiek, verwacht het kabinet. Door die passende zorg zou de instroom tot de ggz-instellingen worden beperkt. Het kabinet gaat ook duidelijker afbakenen wat jeugdzorg is. Gespecialiseerde jeugdzorg wordt centraler ingekocht.
Het kabinet gaat in haar regeertermijn nadere voorwaarden stellen aan winstuitkering “om excessieve winstuitkering door zorgaanbieders tegen te gaan. Onder strenge randvoorwaarden kan het mogelijk zijn dat er risicodragend kapitaal aangetrokken wordt voor investeringen in de kwaliteit van zorg.”
Nieuwe betaaltitel
Een verschuiving van complexe medisch specialistische zorg naar ‘basis-msz’ (anderhalvelijnszorg) wordt gestimuleerd door introductie van een nieuwe betaaltitel en door de vrijblijvendheid van het meekijkconsult weg te nemen.
De hoog-complexe zorg wordt versterkt door te sturen op meer concentratie. Hiervoor moet de financiering en regulering veranderen om tot die “gewenste verplaatsing van zorg” te komen. De coalitiepartijen houden rekening met een transitieperiode naar die concentratie van vijf jaar. Om de doelmatigheid te bevorderen is een betere tariefstelling nodig, aldus de auteurs: “Door normatieve elementen toe te voegen in sectoren waar vaste- of maximumtarieven worden gehanteerd.”
Medische ethiek
Over medisch-ethische kwesties staan in het coalitieakkoord geen harde afspraken. Wel komen er voorstellen voor een nieuwe wet of wetswijzigingen. Individuele Kamerleden kunnen los van het partijstandpunt daarover stemmen.
Het gaat om het verkrijgbaar maken van de abortuspil bij de huisarts en het afschaffen van de minimale bedenktermijn voor vrouwen die hun zwangerschap willen beëindigen. De fracties van VVD en D66 gaan een voorstel voorbereiden over het selecteren van embryo’s die door ivf tot stand komen op ernstige erfelijke aandoeningen.
Deze partijen willen ook de Embryowet veranderen, om op die manier het verbod op kweken van embryo’s voor een ander doeleinde dan zwangerschap op te heffen. Dan zou een embryo bijvoorbeeld kunnen worden gemaakt voor wetenschappelijk onderzoek.
info@hyconsult.nl
Waar gaat het nu om? De bestuurbaarheid/zeggenschap of vermeende perverse prikkels? Geeft weer het hoge Don Quichot gehalte aan in de Haagse stulp. De beperkte marktwerking is tot nu toe het enige instrument gebleken dat heeft geleid tot structurele ombuigingen in de kostensfeer van de ziekenhuizen. Maar dat is volgens de Haagse stolp ook volstrekt verkeerd. Een betere suggestie is om de ziekenhuisorganisaties verder bedrijfsmatig te professionaliseren en een adequaat HRM en capaciteits/personeelsbeheerssysteem in te voeren. De personeelskosten liggen boven de 60% en daar valt dan ook het meeste rendement te behalen, overigens na een forse innovatie investering. Devies: richt je pijlen in het Haagse nu eens op de echte oorzaken van de bovenmatige kostenstijgingen in de zorg.
Peter de Leede – Hygieia Consultants (hygieia.nl)
Paul van Schaik
Het kan deze journalist niet snel genoeg gaan volgens mij. Wederom een zeer selectieve en onjuiste weergave van wat er echt in het coalitierapport staat. MSB’s en FMS zullen met de nieuwe regering / minister om tafel gaan zitten om te bekijken waar er verbeteringen mogelijk en noodzakelijk zijn. Overigens blijkt uit laatste NZA rapport dat er al in 82%! van de ziekenhuizen financiële gelijk gerichtheid is met de MSB’s. Met het nieuwe capaciteitsmodel is ook de productiefactor eruit gehaald. Kortom, MSB`s en ziekenhuizen zijn al zeer goed op weg! Ook niet onbelangrijk is dat wetgeving nog niet zo makkelijk zal gaan worden in het licht van Europese wetgeving; zie rapport Van Benthem en Keulen / Houthoff. Maar deze echte feiten lees je niet zo vaak in Skipr…
micon bijl
De kop ” artsen in loondienst ” dekt niet de lading in de daaropvolgende zin , maar dat is wellicht wel ” juicy ” jounalistiek gezien . dit soort berichtgeving helpt niet voor objectieve “koersbepaling “in de zorg
Hans Buijing
En een wat merkwaardige passage is “dat de lonen al gestegen zijn in de VVT”. Wordt hier de 1.13% uit de algemene beschouwingen bedoeld? In iedere geval staat er verder niets over de de dekking van het gat met de overige publieke sectoren dat door de SER is geconstateerd voor de medewerkers in de functieschalen FWG 35 t/m 65. en wordt wel “goed werkgeverschap” genoemd,maar niets om het goed werkgeverschap mogelijk te maken.
Cees Janssen
Matige journalistiek weer. Er staat niet in het akkoord dat medisch specialisten over twee jaar in loondienst ‘moeten’ komen.
Ook matige politiek: blijkbaar loont het richting jan met de pet om makkelijke sprookjes te verkopen. Bijzonder dat keer op keer de financiële prikkels als argument oppoppen. Is de politiek slecht geïnformeerd of geloven ze echt dat financiële prikkels uit het systeem verdwijnen als medisch specialisten in loondienst zijn. Medisch specialisten vormen de laatste schakel in de keten waar de zorgverzekeraars en ziekenhuizen als contractanten productieafspraken maken. Ook als alle medisch specialisten in loondienst zijn zal het ziekenhuis druk uitoefenen om productie te ‘draaien’ en te voldoen aan de contracten die gesloten zijn met de zorgverzekeraars. Vraag het de medisch specialisten in dienstverband.
Arne van Oranje
Binnen het jaar 2022 vecht coalitie Krukke 4 mekaar de tent uit.
Peter Koopman
“Passende zorg” is betere zorg, want “bewezen” effectief en wordt nu basis van toelating en bekostiging. Dat klinkt logisch. Maar “zorg” is een containerbegrip. Globaal onderscheiden we in een deel van dit politiek begrip “zorg” binnen zorg voor de individuele gezondheid: positieve, preventieve, curatieve/therapeutische, begeleidende, verpleegkundige, verzorgende, acties van verblijfsmatige/horeca en bijv. hygiënische aard. En gericht op cliënt ( nog geen zorgovereenkomst), patiënt ( met overeenkomst ), familierelaties, verwijzer(s), administratieve instanties ( verzekeraar, indicatie-bureau, overheden ) enz. Al deze aspecten vertonen nog veel manco’s op “bewezen werkzaamheid”. En, hoewel veel ( bijv. gefragmenteerde cure-aspecten ) door ( inter-) nationaal wetenschappelijk onderzoek reeds bekend is, blijkt steeds weer een lacune ( bijv. Covid-19 ) en is een en ander weer onzeker. Maar er is ook veel achterstand inzake “bewezen werkzaam”. Verplegingswetenschappelijk onderzoek startte in Nederland pas in 1980 ( in de USA in 1907 ) en biedt reeds mooie producten, maar loopt fors achter op andere kern”zorg”-beroepen. Dus (?) nu veel nog onbewezen is, daarmee stoppen of afschalen? Deze macro-economische en politieke standpunten gaan tot ongelukken leiden en denigreren verzorgenden IG en verpleegkundigen. Ze werden dan ook niet in het akkoord van de grote vier bedeeld.