Het geld dat overblijft door dat uitstel van investeringen gaat op aan stijgende personeels- en materiële kosten, wat leidt tot extra druk op de marges. Deze trend moet doorbroken worden door bewust te investeren en te innoveren, schrijft Deloitte.
Personeel
Deloitte ziet de financiële marges van zorginstellingen sinds 2015 jaarlijks afnemen met een half procent van de omzet: “Zet deze trend door, dan bedraagt de marge in 2025 nog 7,9 procent, waar 10 procent doorgaans als goed wordt bestempeld.” De marge hebben instellingen nodig om de jaarlijks toenemende externe inhuur (uitzendkrachten en zzp’ers) te betalen. Gemiddeld is dit personeel echter twee keer zo duur als vaste medewerkers, heeft Deloitte berekend.
Gebieden om te investeren
Het adviesbureau ziet vier gebieden waarin de zorg moet investeren om een trendbreuk te forceren: digitalisering (waarin de zorg achterloopt), verduurzaming, vastgoed (dat is verouderd) en aantrekken van personeel.
Lef
Deloitte zegt dat meer lef en gelijktijdig handelen nu nodig is om uit de negatieve spiraal te komen. Zorginstellingen, verzekeraars, de overheid en financiers moeten de handen ineenslaan. Een investering van de ene organisatie leidt nog te vaak tot een voordeel voor de andere organisatie, die daar dan niet in geïnvesteerd heeft, meent het adviesbureau.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Een voorbeeld is de aanpassing van levensloopbestendige woningen om ouderen langer zelfstandig thuis te laten wonen. Een investering in een traplift wordt bekostigd door de gemeente, maar de besparing is voor het zorgkantoor doordat er minder verpleeghuiscapaciteit nodig is. Deloitte: “Investeren in de zorg is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.”
HHor
Deloitte heeft gemakkelijk praten. Zij zijn degene die kapitalen aan de zorgsector verdienen met hun dure consultants en adviezen die menigeen die reeds in de zorg werkt aan de keukentafel kan bedenken. Verder zijn de bestuurders, directeuren en senior managers van de zorgsector niet geschikt. Zij verkwisten veel geld dat eigenlijk voor zorg bedoeld is. Denk hierbij aan bureaus voor het vinden van managers, de dure Deloitte-bureaus, dan IT-digitalisering, fusies, etc. Daarnaast is huisvesting een andere smijt-over-de-balk-activiteit van de managers. Ook de frase van Deloitte dat huisvesting verouderd is komt omdat er geen duidelijke langetermijnvisie op onderhoud in zorgaandeel bestaand. Vandaag roepen de bestuurders dit, morgen willen ze dat. Verder moet alles super de luxe en moet de weelde er van afdruipen. Kijk maar naar de nieuwe gebouwde ziekenhuizen en het Orbis-debacle in Sittard. Fout ligt bij de bestuurders, directeuren en senior managers. Pak dit aan en probleem verdwijnt.