Dat blijkt uit data die afkomstig zijn van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel uit de jaren 2016 tot en met 2021. De resultaten voor 2021 zijn gebaseerd op de antwoorden van 837 respondenten.
Twee aspecten
Het Nivel richt zich op twee aspecten: de mate waarin patiënten afzien van zorg vanwege de kosten en de wachttijden voor een afspraak met een medisch specialist na een doorverwijzing. Het gaat om het afzien van een doktersbezoek, een medisch onderzoek of een behandeling met medicijnen.
Stagnatie
In onderstaande tabel van het Nivel is te zien dat de dalende trend stagneert sinds 2018.
Arne van Oranje
En de kosten in deze zijn de eigen bijdrage en/of het wettelijke eigen risico.
Beide zijn een horde voor mensen om zorg te zoeken en zou eigenlijk niet mogen in een solidair zorgsysteem wat Nederland nastreeft.
Alleen is dat solidaire zorgsysteem de afgelopen jaren meer en meer uitgekleed door de overheid en in hun kielzog de zorgverzekeraars. Vergoedingen van zorg worden steeds lager, voor gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorgaanbieders.
Als je 8% afzet tegen de hele Nederlandse bevolking van 2021 gaat het om 1,4 miljoen mensen. Maar niet alle 17,6 miljoen inwoners zoeken jaarlijks zorg, gelukkig niet. Maar zeg dat 10% van die 1,4 miljoen inwoners zorg zoeken zijn wel 140.000 personen, van heel jong tot heel oud, die niet de zorg afnemen die door waarschijnlijk de huisarts nodig is geacht.
Dat zijn personen die verder leven met pijn en onduidelijkheid en zo nog minder kwaliteit van leven hebben. Gaan ze uiteindelijk veel later alsnog wel die zorg afnemen dan is het vaak erger en duurder of in het ergste geval niet meer te genezen.
Willen we dit in stand houden in dit land?! Ik niet!!!