Het kabinet stelde in 2020 via de bonusregeling een bonus beschikbaar. Deze is bedoeld voor zorgverleners die een uitzonderlijke prestatie hadden verricht in de strijd tegen covid-19 in de periode 1 maart 2020 tot 1 september 2020.
Fouten
In 2021 heeft een eerste groep zorgaanbieders zich verantwoord over subsidies tot 125.000 euro. Daaruit blijkt dat in veel gevallen fouten zijn gemaakt in de belastingafdracht; het gaat in totaal om 35 procent. De zorgaanbieder heeft in deze situaties onjuist gebruik gemaakt van de voor de bonusregeling geldende uitzonderingsmogelijkheid om de bonus door middel van eindheffing netto aan de zorgprofessional uit te betalen.
Belastingafdracht
De onjuiste belastingafdracht kan mogelijk gevolgen hebben voor de netto hoogte van de uitbetaalde bonus. Afdrachtfouten kunnen er ook toe leiden dat een zorgaanbieder niet aan de voorwaarden van de bonusregeling voldoet. Dit betekent een lagere subsidie en terugvordering van de te veel betaalde subsidie bij de zorgaanbieder.
Bonusronde
Helder besluit het bij deze steekproef te houden, ook al was er in 2021 nog een tweede bonusronde. Zij wil dat zorgaanbieders niet langer in onzekerheid verkeren over hun definitieve subsidiebedrag. Alle zorgaanbieders die in 2021 hun verantwoording hebben ingediend, ontvangen daarom op korte termijn een definitief besluit (vaststellingsbeschikking), waarmee zij duidelijkheid krijgen over het definitieve subsidiebedrag.
Peter Koopman
Na applaus een bonus. Allemaal goed bedoeld, maar de uitvoering ( kregen de echte “frontverplegenden” deze of snoepten velen mee?) en nu de afrekening ( belastingtechniek ) geven aan dat VWS en de zorgsector deze weg van echte waardering niet kennen. Eenmalige waardering is bovendien niet langwerkend. Beter is de CAO reparatie volledig te doen uitvoeren ( loonschalen verpleegkundigen en verzorgenden IG in 2021 6% lager dan publieke sector en 9% lager dan marktsectoren ). Een nog steeds groeiende achterstand in lonen, in indexeringen, in pensioengrondslag en daarbij toenemend verloop en stijgende wervingskosten. Inzake zorgaanbod geldt meer en meer “Op=Op” en volumebeperkingen en dus groeiende wachtlijsten. Zoeken naar “betere zorgstelsels” en meta-oplossingen is mooi, maar zorgverlenen is mensenwerk en dus..!