Via Spreekuur.nl, dat toegankelijk is voor ruim twee miljoen patiënten, krijgen patiënten locatie-onafhankelijke zorg voor spoedvragen aangaande bijvoorbeeld wonden, oogklachten en huidinfecties. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage- en anamnesevragen te doorlopen en door een foto toe te voegen. Huisartsen en triagisten kunnen het consult digitaal afhandelen. Ook wordt er automatisch een samenvatting voor alle consulten gemaakt, die toegevoegd wordt aan het dossier.
Efficiëntiemeting
Met het onderzoek wilde organisatieadviesbureau Turner de eventuele meerwaarde van Spreekuur.nl aantonen richting huisartsenposten en zorgverzekeraars. In het onderzoek is primair gekeken naar efficiëntie van zorg op basis van afgenomen consulten in de periode september-december 2021. “Daaruit blijkt dat zorg op afstand zorgt voor efficiëntie in de zorg, voor zowel patiënt als huisarts op de post”, meldt Spreekuur.nl. De totale tijd die de zorgprofessionals besteden aan een fysiek consult met een patiënt, is in het digitale proces dertien minuten korter, wat neerkomt op 61 procent tijdwinst. “Dit komt mede door het voorbereidende werk van de patiënt. Daardoor kunnen zorgverleners tot twee keer zoveel consulten per uur ten opzichte van fysiek afnemen.” Ook levert het digitale consult tijdswinst op ten opzichte van telefonische consulten en het geven van zelfzorgadviezen door de triagist.
Zorg beter voorspelbaar
Daarnaast blijkt uit de rapportage dat de zorg door de digitale werkwijze beter vooraf te voorspellen is. Per consult is namelijk snel te zien of deze spoed betreft of niet en wat de gemiddelde duur van een consult is. “Hierdoor kunnen zorgverleners in de piekmomenten de druk iets verlagen en de tijd buiten de piekuren beter benutten, waardoor er betere spreiding is van drukte over de dienst.”