Patiënten moeten onnodig lang wachten op een operatie en weten soms niet dat ze recht hebben op een therapie of behandeling, zeggen de zorgverzekeraars in het AD. Dat komt door de huidige regelgeving, die zij te strikt vinden. Zo willen ze graag de wachtlijsten inzien en patiënten actief benaderen als ze ergens de mogelijkheid zien om eerder hun behandeling te ondergaan.
Maatschappelijk belang
“De privacy van verzekerden is een groot goed en wij moeten en willen daar zorgvuldig mee omgaan”, zegt directeur Petra van Holst van Zorgverzekeraars Nederland in het AD. “Maar wanneer gaat het om een individueel belang en wanneer is er sprake van een breder maatschappelijk belang, dat de beschikbaarheid van meer informatie rechtvaardigt? De aanpak van de wachtlijsten is van dat laatste een goed voorbeeld.”
Speelruimte
Soepelere omgang met de privacyregels is wel degelijk mogelijk, bepleiten de zorgverzekeraars. Zo is er een uitzondering voor de mondzorg van minderjarigen. Waakhond Autoriteit Persoonsgegevens staan verzekeraars toe ouders actief te benaderen als ze hun kinderen niet naar de tandarts sturen.
De verzekeraars willen ook op andere vlakken, zoals het aanpakken van de wachtlijsten en het verbeteren van de gegevensuitwisseling, meer speelruimte. Ze gaan daarover in gesprek met VWS en brengen het onderwerp te berde tijdens de onderhandelingen over nieuwe zorgakkoorden in de ggz en medisch-specialistische zorg.
E.Kriek
De argumenten van de verzekeraars om nog maar eens een keer een aanval te doen op de privacy wetgeving komen wat onbeholpen over.
* 1 ” Zo willen ze graag de wachtlijsten inzien en patiënten actief benaderen als ze ergens de mogelijkheid zien om eerder hun behandeling te ondergaan. ”
Dus: eigenlijk is die wachtlijstbemiddeling van ZN een wassen neus, begrijp ik?
* 2 Opnieuw: ‘ de aanpak van de wachtlijsten’ . Is het echt nodig om dit als argument aan te voeren om de privacy in te dammen? Trek God betere het gewoon je portemonnee, ZN. U heeft genoeg geld op de bank om alle wachtlijsten in een week te laten verdampen;
* 3 ” Verbetering van de gegevensuitwisseling”; deze kaart wordt opnieuw getrokken. Laat dit aan de zorgprofessionals over aub. Als zij vinden dat het beter kan en moet, dan mag u faciliteren. ZN heeft in dit kader al vaker een veel te grote broek aangetrokken.
Peter Koopman
Het is begrijpelijk dat schadeverzekeraars meer willen weten. Ook al lijkt dit argument ( wachtlijstbemiddeling ) zinvol, maar risicoselectie of voorkeur voor verwijzing naar lager bekostigde zorg lijkt te aanlokkelijk voor deze “partij”. Beter is een onafhankelijke overheidsinstantie ( acute zorgverdeelstation, zorgkantoor of GGD ?) in deze aan te wijzen.