Zo geeft de tekst van het akkoord “onvoldoende vertrouwen” dat zorgverzekeraars en de zorgautoriteit de gemaakte afspraken zullen nakomen, volgens de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV). Brancheorganisatie voor de ouderen- en verpleegzorg ActiZ zegt het plan pas te kunnen steunen als ook in de zorgcontracten met verzekeraars voor volgend jaar al goede afspraken worden gemaakt over investeringen in de wijkverpleging.
Vrije keuze
De belangenorganisatie voor patiënten in de geestelijke gezondheidszorg MIND is eveneens tegen. MIND stelt bijvoorbeeld dat de vrije keuze voor een behandelaar wordt ingeperkt door de afspraken uit het zorgakkoord.
Meer zekerheid
Desondanks is het volgens VWS na een “goed en constructief overleg” op dinsdag “duidelijk dat de inhoud van het akkoord door iedereen wordt ondersteund”. “Maar er zijn ook zorgen”, laat een woordvoerder van het departement weten. “Sommige partijen hebben op onderdelen meer zekerheid nodig over de uitvoering van de afspraken.”
De komende dagen wordt hier “gezamenlijk” verder aan gewerkt, zegt het ministerie. “Vrijdag komen we opnieuw bij elkaar.”
Urgentie
De LHV wilde tijdens het gesprek van dinsdag “allereerst een toelichting geven” op het besluit om het zorgakkoord nu niet te ondertekenen. “Wij vinden het belangrijk dat alle betrokken partijen doordrongen zijn van de urgentie daarvan. Over onze afwegingen en de randvoorwaarden hebben we dan ook lang met alle partijen gesproken”, aldus de huisartsen na afloop. Ze maakten eerder duidelijk meer garanties te willen over extra tijd die ze voor patiënten krijgen en over de vergoedingen voor zorg in de avonden, nachten en weekenden. (ANP)
Peter Koopman
Vrijdag ( morgen ) wil VWS weer praten over IZA-2 ! Wat gaat er met de huidige Zorgverlening mis als er dit jaar geen integraal zorg akkoord komt? De Rijksbegroting is onvolledig? Maar de opstellers weten inmiddels dat de “opsluiting” in het huidig beschikbaar gesteld nationaal budget niet lukt. De Tweede Kamer kan zonder binding aan IZA meespreken over prioriteiten. De Eerste Kamer idem dito. Meer democratie dus en meer betrokkenheid. Intussen spelen de CAO onderhandelingen en kan de Rijksbegroting meer actueel gevormd worden. Het “opsluiten” in inmiddels obsolete regels inzake de opstelling van de Rijksbegroting kunnen gemoderniseerd worden. Want gebleken is dat het Rijk de actualiteit, behalve bij crises, niet dynamisch qua begroting voldoende kan volgen. Eigenlijk zijn er geen echte belemmeringen als we nu kunnen volstaan met de vaststelling dat er op strategisch niveau grote steun qua inzichten over het toekomstig Zorgbeleid, maar dat de tactische en zeker operationele uitwerking een eigen tijdpad vraagt, toch?