Dat bepleit wijkverpleegkundige en verplegingswetenschapper/Nivel-onderzoeker Kim de Groot tijdens haar promotie op 19 september aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Verslaglegging over zorgverlening aan cliënten is geen doel op zich, aldus De Groot, maar vormt een belangrijke bron van informatie voor verpleegkundigen en verzorgenden. Voor de patiëntveiligheid en de kwaliteit van zorg is goede verslaglegging essentieel.
Gebruiksvriendelijkheid
Maar verpleegkundige zijn over het algemeen niet erg te spreken over de volledigheid en nauwkeurigheid van de gegevens in een elektronisch cliëntendossier en al helemaal niet over de gebruiksvriendelijkheid ervan. Voor wijkverpleegkundigen is dat laatste een van de oorzaken voor de te hoge werkdruk die ze ervaren. Het vele werk zit ‘m met name in het continu moeten switchen tussen verschillende onderdelen van een elektronisch cliëntendossier en het vaak moeten overtypen van informatie op verschillende plekken in één dossier.
Stem verpleegkundigen
Kim de Groot betoogt dat de stem van de zorgverlener als eindgebruiker te vaak ontbreekt in de ontwikkeling van elektronische dossiers. Dat ligt ook aan de verpleegkundigen. Zij moeten leiderschap tonen en de prominente stem zelf opeisen, vindt de Nivel-onderzoekster. Dat kan ook. De nieuwe richtlijn voor verpleegkundige verslaglegging biedt hen handvatten en tip.