De check is een uitbreiding op Spreekuur.nl. “Op basis van de antwoorden die de patiënt geeft op de vragen in de digitale check en de urgentie die daaruit rolt, wordt de patiënt geholpen om de vraag op de juiste plek te stellen”, meldt het eerstelijns adviesplatform. Voor minder urgente klachten wordt de patiënt gerustgesteld en wordt een zelfzorgadvies getoond. Indien de patiënt zich met een zelfzorgadvies niet geholpen voelt, blijft de mogelijkheid open om de vraag te stellen aan de eigen huisarts of om de vraag alsnog te stellen aan de huisartsenpost.
Minder drukte
Voor urgente en geschikte vragen wordt de patiënt verwezen naar het digitale consult van Spreekuur.nl of de telefoon. Bij dringende spoed wordt de patiënt met voorrang in de wachtrij geplaatst. “Met deze check willen we de patiënt in een vroeg stadium beter inzicht geven in de urgentie van de klacht”, reageert Rosa Scherjon, initiatiefnemer van Spreekuur.nl. Door de zorgvrager naar de juiste plek te verwijzen of zelfzorgadvies te geven, hoopt het platform dat minder mensen naar de huisartsenpost bellen.
adejager@nieuwunicum.nl
Ik lees veel artikelen en kranten, maar vraag mij af of alle burgers uberhapt op de hoogte zijn gesteld van een dergelijk spreekuur.nl en hoe hierover gecommuniceerd is en hier weer over geinformeerd wordt over de uitbreiding met de digitale check. Ik heb via spreekuur.nl getracht deze vraag beantwoord te krijgen maar na verzenden van de mail kreeg ik de boodschap opes er is iet fout gegaan, probeer het later nog eens. Tja mijn bericht was daarbij ook verdwenen waardor je je vraag helemaal opnieuw moet gaan stellen. Hoe gaat het werken als dit al niet werkt?
Daarnaast kom je met dit systeem wel steeds verder af te staan van persoonlijk contact met je huisarts en nog langere wachttijden op een antwoord. En ik vraag mij af, is dit een administratieve verlichting waar we naar streven of juist weer een uitbreiding van de bureaucratische inirchting van de zorg?