Pile of blue, green, and white color of capsule pills with modern design light. Toxicology medicine concept. QC and QA in pharmaceutical industry background. Global healthcare. Usage: Real-online-workflow (2021) Usage: Online (20210601) Usage: Online (20211124) *** Local Caption *** © Fahroni / Getty Images / iStock
Afgelopen maand bleek al dat het plan voor de modernisering van het GVS de regeldruktoets niet kon doorstaan. Het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) stelde dat minister Kuipers beter moet onderbouwen waarom eventuele kosten en administratieve lasten nodig zijn. Ook moest de minister duidelijker zijn over de verwachte baten van de modernisering. Die zou 140 miljoen euro per jaar moeten opleveren, maar dat is volgens het ATR helemaal niet zeker.
Fabrikanten
De minister noemt in zijn brief twee andere redenen, naast het ATR-advies, om de wijziging van het systeem uit te stellen. Die komen voort uit gesprekken die Kuipers met veldpartijen had. “Ten eerste geven fabrikanten van generieke geneesmiddelen aan in veel gevallen hun prijzen niet omlaag te kunnen brengen, maar dat zij in hun contracten met zorgverzekeraars in het kader van het door de zorgverzekeraars gevoerde preferentiebeleid wel hebben afgesproken dat de prijzen van hun geneesmiddelen niet boven de vergoedingslimiet mogen liggen. Het gevolg hiervan is volgens deze leveranciers dat zij een bepaald deel van hun middelen in Nederland niet meer ter beschikking kunnen stellen. Daarnaast geven fabrikanten, maar ook zorgverzekeraars, aan dat de modernisering mogelijk grote gevolgen heeft voor specifieke geneesmiddelengroepen, zoals geneesmiddelen met specifieke toedieningsvormen of geneesmiddelen met een lage sterkte.”
Patiënten
De tweede reden om de modernisering uit te stellen is ingegeven door economische omstandigheden. “De inflatie is de afgelopen maanden nog verder opgelopen. De modernisering kan, wanneer fabrikanten hun prijzen niet verlagen, voor individuele patiënten leiden tot meer of hogere bijbetalingen. Eerder heb ik aangegeven het primair de verantwoordelijkheid van fabrikanten te vinden om (hoge) bijbetalingen voor patiënten te voorkomen, zeker daar waar het kwetsbare patiënten betreft. De stijgende inflatie heeft echter ook invloed op de kosten en (daarmee) de prijzen van geneesmiddelen. Daarmee wordt het argument van (generieke) fabrikanten dat zij hun prijzen niet kunnen verlagen geloofwaardiger en het scenario waarin de prijzen niet (of zeer beperkt) worden aangepast waarschijnlijker”, aldus de minister.
Het is volgens Kuipers niet mogelijk om deze bezwaren weg te nemen voor de beoogde ingangsdatum van het vernieuwde systeem, op 1 januari 2023. De minister stelt de modernisering van het GVS daarom uit tot 1 januari 2024.
Financiële consequenties
De beoogde besparing van 140 miljoen euro staat in het regeerakkoord. Voor het jaar 2023 kan de minister die besparing dus niet uit de modernisering van het systeem halen. “Het besparingsverlies kan in 2023 budgettair worden opgevangen binnen het budgettair kader Apotheekzorg”, schrijft de minister hierover. “Dit komt doordat de stijging van het prijspeil van geneesmiddelen, met name als gevolg van bestaande beleidsmaatregelen zoals de wettelijke maximering van geneesmiddelenprijzen, naar verwachting minder snel zal stijgen dan het algemene prijspeil. Hierdoor ontstaat incidenteel ruimte in het budgettaire kader voor 2023.”