Compassievolle leiders geven leiding met een open hart en een heldere geest. Ze zijn met aandacht aanwezig, luisteren goed, tonen empathie voor zorgmedewerkers en doen alles wat binnen hun vermogen ligt om problemen op te lossen zodat zorgmedewerkers in een veilige omgeving hun werk goed kunnen doen. Dat zegt Doeleman-Van Veldhoven, deskundige op het gebied van compassievol medisch leiderschap.
Compassievol leiderschap en personeel
Dat compassievol leiderschap resoneert bij zorgmedewerkers komt doordat compassie als waarde aansluit bij de motivatie waarom zorgmedewerkers kiezen voor een baan in de zorg. Ze willen patiënten helpen.
Kernwaarden
Carina Hilders (bestuursvoorzitter Reinier de Graaf ziekenhuis) en Maurice van den Bosch (OLVG-bestuursvoorzitter) proberen compassievol leiderschap te laten aansluiten bij de kernwaarden van de eigen organisatie, zodat het verweven wordt met het verhaal van hun ziekenhuizen. Het is een zoektocht naar een gemeenschappelijke taal. In de podcast geven ze voorbeelden uit hun ziekenhuizen.
Onzin doorklieven
Compassievol leiderschap is niet altijd ‘zacht’. “Als er stront aan de knikker is, kan compassievol leiderschap streng en snel ‘onzin doorklieven als een samurai-zwaard”, zegt Doeleman-Van Veldhoven. Bij calamiteiten betekent het “niet direct oordelen, maar luisteren en proberen inzicht te krijgen in wat er aan de hand is”, stelt Hilders. Voor Van den Bosch betekent het ook de bereidheid om je kwetsbaar op te stellen bij het continu leren en verbeteren. “Je moet ervan uitgaan dat anderen het beter kunnen weten. Dat betekent dus de moeite nemen om echt te luisteren, te leren en zo nodig te veranderen.”