Zorgverzekeraars hebben weliswaar een zorgplicht, maar het lukt niet om de wachtlijsten in de zorg weg te werken. De grenzen van het zorgsysteem zijn volgens hem bereikt, zegt hij tegen de krant. “Ik kan geen garantie geven dat de zorg altijd voor iedereen toegankelijk is. Sterker nog, ik denk dat ik bijna de garantie kan geven dat het niet zo is.”
Zorgpremie
CZ is de op twee na grootste zorgverzekeraar in Nederland, met 3,7 miljoen verzekerden. Vrijdag maakt CZ bekend dat de meest gekozen basisverzekering in januari naar 138,25 euro wordt verhoogd, een stijging van 3,75 euro per maand. CZ heeft een flink stuk eigen vermogen ingezet om de stijging van het premiebedrag zo beperkt mogelijk te houden, zegt De Groot. Zo zette de zorgverzekeraar vorig jaar 250 miljoen euro in om de premiestijging te beperken. Maar dat lukt niet jaar in jaar uit, legt hij uit. “Die reserves hebben een grens.”
Grens
Wanneer die grens bereikt wordt, hangt af van wat de beleggingen van de zorgverzekeraar opbrengen. Vorig jaar werd daar nog winst mee gemaakt, maar dit jaar wordt er verlies geleden. Volgens De Groot kan CZ dat verlies dit en volgend jaar nog wel opvangen. Maar op de lange termijn moet er iets gebeuren om de stijgende zorgkosten en premies te beteugelen. Door de vergrijzing neemt de zorgvraag steeds meer toe, terwijl het aantal handen om extra zorg te leveren achterblijft.
Reorganisatie van de zorg
Ook ziet hij een toename van het aantal verzekerden dat de premie niet meer kan opbrengen en om betalingsregelingen vraagt. Dat vindt hij zorgwekkend, zeker nu in januari de premie weer omhoog gaat. Volgens De Groot is een reorganisatie van de zorg dan ook urgent. Hij verwacht veel van het Integraal Zorgakkoord. Zo zullen vragen die niet bij de zorgverzekeraars horen vaker in het sociale domein belanden. Ook zal er strenger gekeken worden of bepaalde behandelingen wel gewenst zijn. Maar het zijn in elk geval volgens De Groot geen maatregelen die de kosten op korte termijn drukken. Wel vindt hij dat hoe langer er gewacht wordt met het hervormen van de zorg, hoe groter de opgave wordt. (ANP)
Hans Buijing
Verbeter de wereld: begin bij jezelf!
Dus eerst knijpen de zorgverzekeraars de zorg af, Zetten maximaal in op schadelastbeperking, houden tarieven laag, investeren niet in zorg en preventie, stelden tot voor kort voor zichzelf geen rol en verantwoordelijkheid te zien in de arbeidsmarkt zorg. En dat bij telkens kortlopende contracten van haast altijd 1 jaar met een enorme lading aan administratieve lasten die niet alleen veel zorgtijd opsnoepten (tot 40%) en ook veel medewerkers afstoot: die vertrekken uit frustratie uit de zorg.
En nu zeggen ze dat de zorg gereorganiseerd moet worden? Ik zou zeggen; verbeter de wereld en begin bij jezelf
elevisser
De verzekeringsplicht van de burger en zorgplicht van de verzekeraar moeten met elkaar in evenwicht zijn, dat is 1 van de pijlers in het stelsel; zonder zorgplicht geen verzekeringsplicht!
Vreemd dat de garantie op zorg wordt ingewisseld voor een garantie op geen zorg. Dat is het einde van de zorgplicht. Hierdoor wordt het recht op zorg en de toegankelijkheid van zorg beperkt. Verbazingwekkend is dat de premies gewoon worden verhoogd. En passant worden de Treeknormen (acceptabele wachttijden) ook afgeschaft.
Naast beperking van de zorgplicht wordt ook de keuzevrijheid beperkt doordat restitutiepolissen in rap tempo worden afgeschaft. De zorgverzekeraar gaat voor de patiënt de zorgkeuze bepalen, de kwaliteit en plaats en tijdstip, Dan kan men 1 jaar wachtlijsten behandeling 100km verderop in een centrum waarvoor de patiënt niet heeft gekozen.
Samengevat u krijgt minder en moet er meer voor gaan betalen.
Vooral de chronisch zieken en ouderen zullen letterlijk en figuurlijk de rekening betalen in minder zorg en meer premies en eigen bijdragen