KPMG presenteert maandag het Healthcare Horizons-rapport, waarin wordt opgeroepen tot onmiddellijke actie, want als gezondheidsstelsels teruggaan naar de werkwijze van voor corona kunnen organisaties waarschijnlijk overweldigd raken door stijgende vraag en kosten. Ineenstorting van systemen of langdurige afname van de kwaliteit van zorg en gezondheid kunnen het gevolg zijn.
Technologie is niet zaligmakend
Technologie heeft een hoop te bieden, maar is niet alleenzaligmakend. Bij radicale technologische veranderingen en vernieuwingen kan een deel van de bevolkingen tussen wal en schip raken. De meer digitaal onderlegde, stedelijke en welvarende bevolking is dan beter af dan anderen. Personeel kan ook uit het oog worden verloren en zich buitenspel gezet voelen.
Als technologie echter wordt gebruikt om personeel te helpen en beter te benutten, de maatschappelijke betrokkenheid bij de zorg wordt vergroot en bijvoorbeeld patiënten actiever leren mee te werken aan hun eigen zorg, kunnen zorgorganisaties gedijen en hele bevolkingen profiteren van de ontwikkelingen.
Gezondheidssystemen naderen breekpunt
“Het klinkt misschien alarmerend om te praten over potentiële golven van toekomstige crises, maar de grimmige realiteit is dat gezondheidssystemen in bijna elk land breekpunten naderen”, zegt KPMG-topvrouw Anna van Poucke.
De onderzoekers begrijpen dat de sector moe is na de coronapandemie, maar als niemand nu iets doet ‘vallen we weer terug naar kortetermijnbeleid en business-as-usual’. (ANP)
thissen
Skipr redactie. Waarom doet u mee aan vooraankondigingen voor commerciële kantoren?
Maandag komt een rapport van KPMG. Prima! Misschien dan beter om daarop te wachten. Daarnaast. Vooraankondiging suggereert urgentie voor wijziging zorgsysteem op basis van rampen. Doet het goed in het kader van trekken van aandacht. Maar wijzigingen van zorgsysteem kost al snel 5 á 10 jaar. Ben benieuwd naar de onderbouwing.
Folkert
Kijk eens op: http://www.ifm.org