• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 3

  1. hmcmanagement

    Ook deze beleidsuiting is weer een voorbeeld van de visie van minister Kuipers dat de zorgsector als een conglomeraat van bedrijven/ondernemingen bestuurd moet worden. En dan is het ook nog eens een visie die in de praktijk veelal als achterhaald wordt beschouwd. Immers, er is sprake van een kanteling van ’top down’ naar ’together with’. Het zal mij benieuwen of de visie van Kuipers wijzigt als gevolg van ‘de wal keert het schip’ of dat hij zelf tot de conclusie komt dat overheidsbestuur echt wat anders is dan ondernemingsbestuur. Hopelijk is het laatste het geval opdat de schade van conflicten vermeden kan worden.
    Hans Hof, HMC/Profs4Zorg

  2. Yiannis.

    Het is prima dat Kuipers eindelijk overgaat tot het instellen van regionale zorgcentrale’s. Het werd tijd. Zorgverzekeraars kennen ze al meer dan 30 jaar. Maar richten zich uitsluitend op het terughalen van verzekerden uit het buitenland. Gipsvluchten en zo.
    Huisartsen hebben tot nu nog steeds het probleem dat als een patïent accuut moet worden opgenomen zij de eer hebben dat meestal zelf te mogen regelen. Uren bellen waren/zijn het gevolg. Omdat er geen regionaal overzicht was/is van ‘wat waar mogelijk was’. Als dat nu allemaal wordt overgenomen door een regionale zorgcentrale, prima ! Maar al die andere zaken die zorgprofessionals beter zelf kunnen of willen oplossen, dan moet je ze dat vooral zelf laten doen. Onnodige schakels daartussen leiden alleen maar tot (meer) ‘burocrazy’.

  3. Peter Koopman

    Het begrip “regio” is nog bij velen zeer onduidelijk. Door COVID kwamen burgers achter de hedendaagse GGD regio! GHOR is een bestuurlijk “gedrocht” en de planmatige “gezondheidsregio” ( bijv. Stedendriehoek met twee provincies en uiteenlopende culturele aspecten, een “restregio” met drie eenheden ). Maar Lage- en Nabije drempel betekent door laag specialistische triage ( professionele oplossing ) relatief veel VRAAG en dus kosten en behoefte aan opschalende “achterwacht” voor complexe triage ( specialist aan de poort? ). Combinatie op één centraal punt: wachttijden en “wachtlijst” en bureaucratie ( bestuurskundige oplossing; hoge kosten ).