ABN AMRO baseert zich op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de eigen Sectorale Welzijnsmonitor. Dat laat enerzijds een hoge uitstroom aan personeel zien en anderzijds een matige beleefde gezondheid en veiligheid. “De sector scoort in 2022 op deze onderdelen slechter dan de zestien andere sectoren en de gezondheid bereikte zelfs een dieptepunt sinds de eerste meting in 2015”, schrijft ABN AMRO.
Fysiek geweld
Een op de tien medewerkers in de zorgsector heeft vorig jaar te maken gehad met fysiek geweld tijdens het werk. In andere sectoren ligt dat aantal vier keer zo laag, becijfert de bank. Van alle zorgmedewerkers heeft 8,5 procent te maken gehad met ongewenste seksuele aandacht van externen. Het percentage werknemers in de zorgsector dat te maken heeft gehad met fysiek geweld is gestegen van 6,3 procent in 2015 naar 10,1 procent in 2022. Daar komt de hoge psychische en emotionele belasting nog bij.
Aandacht
“Het is belangrijk dat er meer aandacht komt voor de gezondheid en veiligheid van zorgpersoneel”, laat ABN AMRO weten. “Dit kan bijdragen aan het verminderen van het verzuim, het behouden van het personeel en het aantrekken van nieuwe werknemers.” Over de vraag welke maatregelen nodig zijn, laat de bank zich niet uit.
Yiannis.
Stond onlangs op Huisartsvandaag:
Dat de huidige maatschappelijke onvrede ook de praktijk binnen komt is duidelijk. En bijhorende onmacht en frustratie wordt dan geuit tegen degene die daar het eerst voor in aanmerking komt. Maar die staat er meestal volledig buiten. En kan er ook niets aan veranderen. Wat op zich weer een accumulerende werking kan hebben wat betreft de onmacht en frustratie van degene die deze uit. Et cetera. Je komt er zo niet uit. En je hebt ook geen verwijsmogelijkheid. Ik stel daarom voor de Maatschappelijke Onrust Lijn , de MOL, in te stellen. Zo snel als duidelijk is dat het gesprek verkeerd dreigt uit te pakken kan men zeggen daar niet over te gaan en men verwijst vervolgens naar de MOL. Daar kunt u hiervoor terecht. Niet bij ons ! Bij de MOL kan men aan de hand van de binnengekomen gesprekken waarschijnlijk patronen in de geuitte maatschappelijke onvrede vaststellen en hoe daar beter mee om te gaan.
Hans van der Schaaf.