Van het oefenen van verpleegtechnische handelingen tot het voeren van een gesprek met een patiënt, cliënt of naaste. Steeds vaker oefenen zorgprofessionals dit soort vaardigheden met behulp van digitale simulaties. “De vraag naar simulatieonderwijs in zorg en welzijn groeit”, zegt de nieuwe associate lector Gijs Terlouw.
Virtual reality trainingen
“Trainingen door middel van virtual reality (VR) staan al langere tijd op het wensenlijstje van verschillende ziekenhuizen. Dit moment willen we aangrijpen om verdere adoptie en acceptatie van ook andere digitale toepassingen te stimuleren.”
Simulation learning biedt een rijk palet aan mogelijkheden, weet Terlouw. “Daarbij kun je denken aan hele waarheidsgetrouwe digitale omgevingen waarin je een bepaalde handeling oefent. Maar denk ook aan verrassende situaties waarin je bijvoorbeeld communicatieve vaardigheden traint. Bijvoorbeeld door een zorgteam samen een virtueel ruimteschip te laten besturen, train je hoe je onder druk met elkaar kunt blijven communiceren. Essentieel in de zorg, waar beslissingen onder druk worden genomen. Het besturen van een ruimteschip laat medewerkers ervaren wat er in zo’n situatie van hen wordt gevraagd.”
Twijfel
Tegelijkertijd merkt Terlouw dat er nog altijd de nodige twijfel leeft op de werkvloer over de daadwerkelijke leerresultaten en uiteindelijke impact in de praktijk van dit soort simulatietrainingen. “Met het associate lectoraat Health Innovation & Simulation Learning bij NHL Stenden Hogeschool focussen we ons specifiek op dit vraagstuk. Ons doel is om met gedegen wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek deze impact aan te tonen en te onderbouwen.”
Digitaal stagelopen
Een tweede onderzoekslijn waarop het associate lectoraat zich gaat toeleggen is de vraag hoe simulation learning binnen de zorg- en welzijnsopleidingen van NHL Stenden Hogeschool van toegevoegde waarde kan zijn. Terlouw: “We zien dat steeds minder studenten kiezen voor zorg en welzijn. En van de studenten die aan de opleiding beginnen, valt ieder jaar helaas een deel af. Dat kan zijn doordat studenten verkeerde verwachtingen hebben. Ook hier biedt simulatieonderwijs ons de kans om studenten al tijdens een vroeg stadium in een realistische digitale omgeving kennis te laten maken met hun toekomstige beroep.”
Het associate lectoraat Health Innovation & Simulation Learning is onderdeel van het lectoraat Digitale Innovatie in Zorg en Welzijn van lector Job van ’t Veer.