Een van de voorbeelden die laatst werd genoemd, is de Pizza Tracker van Domino’s Pizza die sinds 2013 operationeel is. Door de Pizza Tracker kun je na het plaatsen van je bestelling, precies volgen wat er met jouw pizza gebeurt. Zo zie je onder andere of je bestelling goed is aangekomen, wanneer deze de oven in gaat en wanneer de bezorger onderweg is met jouw bestelling!
Als zo’n systeem er nu ook zou zijn voor het bezorgen van medicatie door de apotheek! Dan zijn enerzijds patiënten bijvoorbeeld beter op de hoogte of het recept goed is aangekomen en wanneer de bezorger voor de deur staat, maar zal daarnaast de bezorger ook veel vaker een patiënt thuis treffen. Die hoeft immers niet een heel dagdeel braaf thuis te wachten, maar weet precies of hij nog even naar de winkel kan of beter even kan wachten tot de bezorger is geweest.
Marktleider
Ik heb zelf geen ervaring met Domino’s, want ze bezorgen niet in het dorp waar ik woon. Ik was echter wel zo nieuwsgierig geworden dat ik me eens verder ben gaan verdiepen in deze multinational. De pizzaketen is opgericht in 1960 door de broers Tom en James Monaghan en heette tot 1965 DomiNick’s. De eerste winkel opende in de Amerikaanse staat Michigan en in eerste instantie wilden ze met het aantal ogen op de dominosteen van het logo het aantal vestigingen weergeven. Maar dat bleek niet lang houdbaar. De keten heeft inmiddels wereldwijd ruim 20.000 vestigingen in meer dan 89 landen. De franchiseformule is sinds 1989 in Nederland gevestigd en heeft hier inmiddels meer dan 370 vestigingen. Als marktleider bezorgt Domino’s in Nederland jaarlijks zo’n 24 miljoen pizza’s.
Meer technologiebedrijf dan pizzaketen
Een belangrijke reden waarom Domino’s zo succesvol is, is dat zij eigenlijk meer een technologiebedrijf dan een pizzaketen zijn. Zij hebben zich sinds de jaren ‘90 gefocust op technologische mogelijkheden om hun product zo goed mogelijk beschikbaar te maken. In die tijd waren vele andere pizzabedrijven zich nog maar net bewust geworden van het internet en alle mogelijkheden die dat met zich mee zou brengen. Ondertussen had Domino’s zijn online aanwezigheid al gevestigd door zijn allereerste website te lanceren.
Een ander voorbeeld presenteerden ze bijna tien jaar geleden. In oktober 2014 werd namelijk Dom geïntroduceerd, een voice chatbot in hun app waarmee je door middel van spraak een pizza kon bestellen. Dom was niet de doorsnee chatbot van destijds, met onmogelijke conversaties en veel irritatie voor de gebruiker. Dom was gevoed met grappen en leuke content en had een vriendelijk aansprekende gebruikersinterface. Dom werd een succes. Voor het einde van dat jaar waren er via Dom al 500.000 pizza’s besteld waarmee ze hun doelstelling behaalden dat meer dan 50 procent van hun bestellingen via hun app moest gaan lopen. Inmiddels kun je overigens via Apple Carplay via Tap-to-order je favoriete pizza’s bestellen, zodat je die op weg naar je bestemming op kunt halen op de Domino’s langs je route.
Pizza Hero
Een laatste mooi voorbeeld waarop Domino’s technologie inzet vind ik Pizza Hero. Pizza Hero is een game voor iOS of Android die Domino’s heeft ontwikkeld om nieuwe medewerkers te werven. De app biedt een interactieve en leuke manier voor potentiële werknemers om meer te leren over het werken bij Domino’s. Bij de game word je continu uitgedaagd om pizza’s te maken op exact dezelfde manier zoals dat bij Domino’s gebeurt. Je moet deeg kneden, toppings toevoegen en pizzasaus verspreiden, allemaal via het touchscreen van je smartphone of tablet. Dit geeft potentiële werknemers een voorproefje van wat het werk bij Domino’s inhoudt. Gebruikers die goed presteren in het spel en interesse tonen in het werken bij Domino’s worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek of verdere training. Domino’s heeft de app gebruikt als onderdeel van hun campagnes om de aandacht te vestigen op vacatures en het wervingsproces te stimuleren. Door de app te associëren met plezier en uitdaging, hebben ze het aantrekkelijker gemaakt voor potentiële kandidaten om zich aan te melden voor een baan bij Domino’s.
En de zorg dan?
Mooi om te zien dat een bedrijf zo succesvol is doordat ze technologie op zo’n manier inzetten dat de klant er zoveel gemak én plezier van hebben en het bedrijf zelf er ook profijt van heeft. Ik gaf al aan dat een meer specifieke tracker voor het bezorgen van geneesmiddelen veel winst zou kunnen opleveren voor zowel patiënt als apotheek. Maar datzelfde voordeel geldt natuurlijk ook voor thuiszorgmedewerkers waarvan dan veel specifieker duidelijk is hoe laat ze bij een cliënt zijn. En ook het werven van personeel door middel van een game vond ik een echte eyeopener. Potentiële medewerkers kunnen op een leuke laagdrempelige manier bekend raken met en enthousiast worden over het werk en je kunt tegelijkertijd zien of ze geschikt zijn om aan te nemen. Wat een win-wins!
Ideetje voor de zorg, met al onze arbeidsmarktproblemen?