Dit bedrijf behoeft natuurlijk geen verdere introductie. Apple, een naam die synoniem staat voor innovatie, heeft zich sinds zijn oprichting onophoudelijk op de kaart gezet met baanbrekende producten en technologieën, zoals de iPod, de iPhone en de iPad en daarmee de wereld significant veranderd. Onlangs kwam er weer een nieuw device bij: de Vision Pro. Ik heb deze nog niet op mogen hebben, maar als ik alle positieve verhalen hoor ben ik er zó benieuwd naar! Dus: als iemand van u er eentje heeft; ik kom graag koffiedrinken 🙂
Duurzaamheidsinitiatieven
Buiten al die mooie baanbrekende devices is er ook steeds meer aandacht voor hun inzet voor duurzaamheid. Onlangs hoorde ik over de duurzaamheidsdoelstellingen die Apple zichzelf heeft opgelegd. Ik moet bekennen dat ik het zowel indrukwekkend als inspirerend vind.
Natuurlijk wist ik dat je je oude iPhone kan inleveren voor korting als je een nieuwe koopt. Een mooi gebaar richting een groener milieu dacht ik. De duurzaamheidsinitiatieven gaan echter veel verder.
Een van de mijlpalen die ze in 2018 al bereikten was dat wereldwijd al hun winkels, kantoren en datacenters op 100 procent groene energie draaien. Ook heeft Apple zich ten doel gesteld om tegen 2030 alleen nog maar CO2 neutrale producten te maken. En dat gaat over de hele keten – van hun leveranciers tot het levenslange gebruik van hun producten. Dit betekent dat deze ambitieuze eisen zich ook uitstrekken tot de productieprocessen van hun leveranciers. Als het de leveranciers niet lukt om hier in 2030 aan te voldoen, gaat Apple op zoek naar een alternatief. Je kunt je voorstellen dat de toeleveranciers van Apple het bedrijf graag als klant behouden, dus Apple kan best wat eisen stellen.
Recycling
Daarnaast streeft Apple ernaar zoveel mogelijk gerecyclede of hernieuwbare materialen in hun producten en verpakkingen te gebruiken, zodat de noodzaak nieuwe grondstoffen te winnen drastisch vermindert. Een van de manieren waarop ze dat doen is met behulp van hun recycling-robot Daisy. Wereldwijd zijn hier twee exemplaren van. Er staat er een in Texas en de andere staat in Breda. Met behulp van Daisy kan Apple tweehonderd iPhones per uur efficiënt demonteren en materialen zoals zeldzame aardmetalen, goud en koper terugwinnen voor hergebruik in nieuwe producten. Het gebruik van teruggewonnen materialen vermindert de afhankelijkheid van mijnbouwactiviteiten, die vaak gepaard gaan met significante ecologische en sociale problemen.
En de zorg dan?
Duurzaamheid is met het tekenen van de Green Deal Duurzame Zorg door zeer veel zorgorganisaties en zorgkoepels een hot topic. En dat is volkomen terecht als je weet dat de zorg in Nederland verantwoordelijk is voor 8 procent van de totale CO2-uitstoot. Dat is zelfs meer dan de luchtvaartindustrie (6 procent)! Green teams schieten gelukkig als paddenstoelen uit de grond.
Toen ik hoorde over Daisy en het hergebruik van materialen, moest ik gelijk denken aan de start-up Gloovy die de EcoGlove heeft ontwikkeld. Een alternatief voor de veelgebruikte wegwerphandschoenen. De EcoGloves bestaan voor 60 procent uit gerecycled materiaal én – het belangrijkste – kunnen na gebruik weer als grondstof voor nieuwe handschoenen dienen. Schoonmaakbedrijven als Asito, Gom en TSU zijn al klant, maar ook de zorg zou op deze manier een flinke bijdrage kunnen leveren aan de CO2-reductie. Gloovy werd onlangs genomineerd voor de Nationale Zorginnovatieprijs.
Eisen stellen
Daarnaast kunnen we in de zorgsector net als Apple eisen stellen aan onze leveranciers. Door duurzaamheid als criterium te stellen bij de inkoop van medische apparatuur en benodigdheden, kunnen we bijdragen aan een groenere planeet. Dit vereist een herbezinning op inkoopbeleid, met een nadruk op het verminderen van afval, het kiezen voor gerecyclede materialen en het ondersteunen van producten die zijn ontworpen met het oog op een lange levensduur. Precies zoals dat ook al in de Green Deal Duurzame Zorg staat geformuleerd: ‘de ambitie is dat in 2026 ten minste 20 procent van de (medische) hulpmiddelen herbruikbaar is. Hiertoe bevorderen partijen het gesprek tussen gebruikers, producenten en inkopers.’ Maar het kan natuurlijk altijd ambitieuzer!
Ik hoop dat dit blog voor wat Think Different-inspiratie heeft gezorgd!
—————————————
Joris Arts plaatst elke week op woensdag een nieuwe blog op zijn eigen LinkedIn-pagina. De blogs verschijnen ook op Skipr. De andere blogs uit de reeks zijn hier te vinden.