• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 4

  1. FrankdeHaan

    Vreemde zaak. Patiënten kunnen gratis hun gehele dossier opvragen of iemand daartoe machtigen. En nu vraagt een curator aan de overnemende huisarts goodwill? Ik denk dat de IGJ even met de curator moet spreken….

    • Jorrit Stroosma

      Het gaat om 4000 patiëntendossiers en ze (de overnemende praktijk) willen juist voorkomen dat 4000 individuen hun dossier gaan opeisen want dat is veel meer werk dan ze overdragen aan de nieuwe praktijk.
      Het is de taak van de curator om zoveel mogelijk geld veilig te stellen voor de failliete partij en zo de (grote) geldeiser te compenseren. De curator van Co-Med doet net of goodwill altijd aan de orde is. Het hele gedoe met Co-Med en het opkopen van huisartsenpraktijken ligt juist in het feit dat de stoppende praktijkhouders (teveel) goodwill wilden bij overname. En dan kocht Co-Med bij het opkopen een veel lagere prijs dan de goodwill in eerste instantie was. Beter iets dan niets.
      Maar als er binnen een week geen overeenkomst is over de overdracht van de dossiers dan raad ik de patiënten aan ze op te eisen bij de curator. Want dat duurt ook weer maanden en als de curator daarin faalt kan hij gerechtelijk aangepakt worden.

    • HENK Akkerman

      Mijn ervaring (als ex-ontvanger bij de rijksbelastingen) met curatoren in het algemeen is, dat zij vooral eerst aan zichzelf denken. Als de “kosten” van de curator en van het kantoor er uitkomen is hij/zij al heel gauw tevreden. Hoewel er preferentie in de wet is geregeld voor bepaalde schuldeisers, komen die pas aan de beurt nadat de curator bij de rechter-commissaris zijn declarabele uren en die van zijn kantoor ter goedkeuring heeft voorgelegd. De praktijk is dat dit in bijna alle gevallen door de rechter-commissaris geaccordeerd worden! De goede curatoren niet te na gesproken maar dit is mijn ervaring van een meer dan 40-jarige praktijk!

  2. Medischebibliotheek@mchaaglanden.nl

    Volgens mij is een aantal jaren geleden de goodwill in de huisartsenzorg afgekocht door het ministerie, juist om dit soort situaties te voorkomen. De gegevens zijn niet van de huisarts, maar van de patiënt.